25 May 2012

Ulasan Yang Terpulas - Teater 'Kelab Kelahi'

Pada ketika aku mula menulis (menaip) rebiu untuk pementasan ini, sudah masuk malam ketiga. Dan aku yakin malam ketiga pastinya lebih baik dari malam pertama, iaitu malam aku menonton pementasan ini. Bukanlah aku mengatakan bahawa pementasan ini tidak bagus. Ia masih lagi pementasan yang bagus, tetapi pastinya tiada yang sempurna. Aku yang memberi kritikan ini juga hasil dari cernaan jiwa, akal dan intelektual yang tidak sempurna. Cuma mengharapkan agar apa saja yang kita buat menjadi baik dan lebih baik pada masa akan datang.


Kelab Kelahi merupakan projek tahun akhir pelajar lakonan dan pengarahan yang terakhir untuk musim 2012. Pelajar yang dinilai ialah Abu Musarif, atau lebih dikenali sebagai Abu Mamu Raja Lawak 4. Beliau dinilai dari sudut lakonan. Manakala rakan lakonnya pula Ajo Mamu Raja Lawak 4, yang juga merangkap pengarah teater ini. Cerita ini mengangkat isu orang Melayu yang suka bergaduh dari dulu, hingga kini dan mungkin selamanya.


Teater ini teater komedi. Ada 5 babak yang dipersembahkan dalam bentuk komedi. Babak pertama ialah gambaran masyarakat kita di zaman purba (aku tidak pasti neolitik, paleolitik, mesolitik). Iaitu perkelahian ini telah berlaku sejak zaman purba lagi. Babak ini dipersembahkan secara silent comedy. Aku kira, babak permulaan ini merupakan permulaan yang baik mengangkat tempo pementasan ini. Komedinya menjadi walau tanpa sepatah pun kata-kata. Yang ada mungkin bantuan bunyi uh ah (tapi kalau ada bunyi, apakah ia dikira komedi senyap?) dari mulut para pelakon sendiri. Isunya perebutan makanan, perempuan dan kawasan. Ringkas tapi menjadi.


Babak dua pula, sepatutnya komedi slapstik. Lucunya memang agak menjadi, tetapi beberapa adegan aku rasa seperti tidak menjadi. Tapi tidak adil aku mengatakan lawak slapstik mereka tidak menjadi kerana aku sendiri tidak begitu menggemari lawak slapstik. Maka, mungkin ada ketika lawak itu tidak dapat aku jamah, dan begitu juga kebanyakan audien yang hadir. Kisahnya tentang dua pengawal istana yang berada di bawah  istana, meninjau pertarungan Tuah dan Jebat. Mereka bertaruh siapa yang menang, disamping menyatakan sebab-sebab mengapa Tuah atau Jebat akan menang. Pastinya perkelahian berlaku. Babak ini, aku kira secara personal, agak mendatar, namun ia satu laras dengan babak 1.


Babak tiga, adalah babak yang paling solid pada pandangan aku. Babak ini boleh berdiri sendiri tanpa bantuan babak-babak lain. Ia mengisahkan dua orang pengiring Tuanku Abdul Rahman; seorang orang bandar, seorang orang kampung, yang sedang bermain catur sambil menunggu Tuanku Abdul Rahman selesai rundingan London. Isu-isu yang diperkatakan, sangat sensitif tetapi mengundang ketawa dari audien. Isu-isu ini bukan lawak kosong atau sembang kosong, tetapi penuh dengan kritikan pedas. Bergenre dark comedy, aku kira babak ini paling menjadi dan paling mantap. Sehinggakan audien tertunggu-tunggu apa lagi   yang akan diperkatakan oleh mereka pada babak yang seterusnya.




Namun begitu, babak keempat telah menjunamkan graf tempo pementasan ini. Babak 4 sepatutnya menjadi sebuah komedi muzikal, tetapi ia tidak menjadi komedi, ataupun muzikal. Muzik yang terlalu kuat, penyanyi latar yang tidak harmoni dan sumbang, tidak menyumbangkan kepada penyampain babak ini. Lirikal oleh pelakon juga tidak sampai kepada audien, kerana audien bercelaru antara lirik, muzik dan nyanyi latar. Cuma pada ketika pelakon berdialog, maka sedikit sebanyak isi cerita difahami oleh audien. Cerita pada babak ini tentang isu politik masa kini dan dogma masyarakat kepada ilmu sihir. Maka mereka ini adalah bomoh/dukun/pawang yang bercerita. Pada aku, babak ini harus diberi perhatian serius agar tidak mencelarukan audien dan menjahanamkan momentum cerita. Mujur juga sesetengah adegan masih dapat mengundang ketawa audien, seperti babak voodoo.



Bila berlakunya keruntuhan momentum pada babak 4, maka audien (atau mungkin cuma aku) tepaksa berhempas pulas untuk kembali ke mood asal. Ya, ketawa masih ketawa. Memang lontaran dialog oleh pelakon pada awal babak ini cukup mengundang ketawa audien, namun audien terkial-kial untuk memahami maksud cerita. Siapa watak yang berpakaian baju Equalizer itu? Siapa lelaki yang bercakap telo Cina, dan cuba membunuh diri itu? Di akhir babak, barulah difahami bahawa mereka di zaman masa hadapan, di mana bangsa Melayu itu sudah pupus, mereka berdua merupakan lelaki Melayu terakhir. Mungkin juga kerana costume yang dikenakan tidak cukup futuristik, hingga ia tidak cukup menjentik minda audien dengan mengatakan ini adalah masa hadapan. Dan babak ini juga tidak cukup tragik, meskipun ia di dalam genre tragic comedy. Tiada adegan yang boleh ditakrifkan cukup tragik dengan pelepasan komedi. Dalam kes ini, aku merujuk definisi yang diusulkan oleh Giraldi iaitu tragedy-with-comic-ending. Namun, biar memetik pendefinisian oleh siapa-siapapun seperti Aristotle, Guarini atau mana-mana tokoh lain, elemen tragedi itu agak malap di dalam babak ini. Meskipun masih lucu, namun babak ini sepatutnya menjadi peleraian yang mengesankan.


Oh ya, kenapa ia dinamakan Kelab Kelahi? Selain dari mengisahkan orang Melayu yang suka berkelahi, dia juga dipersembahkan dalam bentuk ala-ala pertarungan Rocky dan Tyson, iaitu pertarungan tinju. Aku memuji keberanian mereka untuk mementaskan teater ini dalam bentuk arena. Berlakon cuma berdua, memang sukar untuk memuaskan hati semua audien yang duduk keliling mereka. Aku tidak pasti dengan audien di posisi lain, tetapi di posisi aku berada, aku rasa mencukupi bagi aku melihat eksperesi wajah dan tubuh badan mereka walau bukan sepanjang masa. Cuma directorial concept masih belum cukup menyerlah dari segi visual. Nampak agak caca marba seperti pasembor. Tapi jika itulah yang ingin diperkatakan oleh pengarah, maka beliau telah berjaya. Dari segi intipati pementasan, ini aku harus katakan mereka berjaya strike ke kepala otak audien (kalau tidak semua pun, mungkin sebahagian). Dalam ketawa, audien menyedari keseriusan isu perkelahian ini dan natijahnya pada anak dan cucu bangsa Melayu.

Pendek kata, teater ini memang komedi, memang lawak! Tapi bukan lawak kosong!
Dan ia berbaloi untuk ditonton.

Apa kata kalian?

Antra komen dari penonton lain - Sapeeja, Snappshooter, MyMetro, Lyna Abraham

21 May 2012

Ulasan Yang Terpulas - Teater 'Perantau Zaman'


Teater (eksperimental) Perantau Zaman merupakan projek pelajar tahun akhir ketiga bagi tahun 2012 dengan Fudzail dinilai dari segi pengarahan. Skrip ini skrip yang agak lama, diterbitkan di dalam antologi drama pentas Perantau Zaman pada 1986 oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Skrip ini sendiri tidak bernahu realisme sangat. Mungkin sebab itu pengarah memilih untuk mendeklarasikan bahawa teater beliau adalah teater eksperimental. 




Pada aku, ini adalah langkah yang bijak kerana audien yang hadir (terutamanya bukan audien teater) akan dapat membuat penetapan bahawa pelbagai eksperimen yang akan dimainkan di dalam pementasan ini. Namun, teater eskperimen itu sendiri sebenarnya sudah lama tidak digunapakai oleh penggiat, pengkaji dan ahli akademik. Mungkin pada mereka, pengarah cuma mencari alasan untuk menyelamatkan diri. Tapi bagi aku, alasannya tetap kukuh, kerana tiada guna audien datang dan cuba menelaah isme apakah teater ini, hingga terpaksa membandingkan antara logik dan tidak logik.



Idea dan konsep pengarahan, sememangnya menggigit. Pengarah tahu apa yang beliau lakukan dan tahu apa yang beliau mahu tonjolkan. Perantau Zaman ini sebenarnya kalau mengikut naskhah lebih mendekati cerita remaja. Malahan di dalam buku antologi Perantau Zaman juga, teaternya kebanyakannya sesuai di pentaskan oleh golongan remaja. Dan mungkin juga di dalam versi beliau ini, beliau cuba mengangkat isu remaja dengan meletakkan watak Teruna dan Dara dalam nada remaja. Malahan pengarah menjumudkan watak Nita, Wani, Pria dan Jejaka. Watak Aria Putera diletakkan di belakang kelir (langkah yang bijak pada hemat aku) dan watak Hang Tuah lima bersaudara, Munir, Thien dan Abe juga telah dijimatkan dengan meletakkan watak pada dua kelir sahaja.



Namun, bila banyak watak dijimatkan, dan sebahagian besar naskhah ini dicincang, maka yang tinggal hanyalah struktur cerita ini, iaitu pertemuan watak-watak utama dengan Aria Putera. Itupun, cuma dikekalkan Teruna dan Dara sahaja. Natijahnya, sebahagian besar isu yang ingin disampaikan oleh penulis telah dikekang oleh pengarah dengan meletakkan tafsiran beliau melalui struktur naratif yang baru. Perkara ini ada kekuatan dan kelemahannya. Kekuatannya bila mana ia menonjolkan kebolehan pengarah mentafsir teks mengikut kehendak diri dan keperluan semasa. Kelemahannya, apa yang ingin disampaikan oleh penulis tidak dapat diterjemahkan dengan setepat mungkin oleh audien kerana ia telah dicincang sedemikian rupa. Ada pendapat yang berbeda bagi situasi ini, dan aku mengalukan komen kalian tetang isu ini.




Dan lagi, dari satu segi, nampak seperti pengarah bijak mengatur konsep pengarahan beliau bila mana beliau mengurangkan jumlah pelakon (sudah tentunya atas kekanngan tenaga kerja, kewangan dan mungkin juga artistik). Namun beliau mungkin terlupa, semakin kurang pelakon, maka semakin besar tanggungjawab mereka dan pelakon yang ada itu perlu menjadi sebagusnya mungkin. Sayangnya, kedua pelakon yang membawa watak Teruna dan Dara tidak dapat mengangkat subteks yang ingin ditonjolkan oleh pengarah (atau apakah kekurangan pada diri aku yang membuatkan aku merasa begitu?) Penonjolan cuma pada kelebihan karakter mereka yang kelihatan lincah dan remaja. Dan sesekali karakter itu menimbulkan kelucuan yang menarik perhatian audien. Namun intipati yang ingin disampaikan melalui tafsiran pengarah iaitu tentang sifat kotor manusia yang perlu dibersihkan, tidak begitu jelas pada pandangan aku.




Watak Pokok, Air, Angin dan Kancil juga sekadar wujud tetapi tidak cukup memberi kesan. Aku tidak mempersoalkan signifier dan signified mereka berpakaian begitu, (meskipun ia cukup memeningkan kepala otak aku memikirkan kenapa mereka digambarkan begitu. Isu sosio budaya? Atau cuma warna sebagai signifiernya?), tetapi karakter dan lakonan mereka lebih kepada nenek-nenek si bongkok tiga, siang mengantuk malam berjaga. Pendek kata, kekurangan utama pada Perantau Zaman, terletak pada lakonan. Kekuatannya terletak pada pengarahan. Tetapi bila apa yang nak diangkat oleh pengarah itu tidak terangkat, maka kekuatan pengarahan juga terganggu gugat.



Namun secara keseluruhannya, bagi seorang peringkat pelajar tahun akhir drama dan teater, aku tetap meletakkan pementasan ini sebagai berjaya. Kerana pengarah mempunyai vision  yang ingin disampaikan di atas pentas. Walaupun bukan 100%, setidak-tidaknya audien dapat pulang dengan membawa telahan mereka sendiri, dan tidak melabelkan pementasan ini satu pementasan yang membosankan. Komen kalian?

14 May 2012

Ulasan Yang Terpulas - Teater 'Sasau' oleh UiTM Pulau Pinang

Teater Sasau karya Hashim Yassin oleh UiTM Pulau Pinang merupakan teater kedua di dalam senarai Manifestasi Teater Pulau Pinang 2012. Hashim Yassin merupakan penulis skrip teater yang terkenal dengan karya seperti Imbas, Inflakasta dan Paku Alam. Karya-karya beliau banyak berbentuk khutbah (Senibayan, 2012) dengan isu-isu global dan penggunaan bahasa yang bombastik. Bila UiTM Pulau Pinang hadir membawakan naskhah ini, aku pasti ada suatu kelainan yang akan mereka bawa.


Sebagai sebuah kumpulan yang baru pertama kali bermain teater, dengan pelakon yang baru pertama kali berlakon, maka aku harus akui di sini bahawa pementasan mereka memang bagus. Mungkin orang akan berkata, adalah tidak adil menilai mereka seperti kumpulan amatur yang lain, tetapi itulah yang harus dihadapi di dalam dunia realiti ini. Di dalam industri filem, rumah produksi baru, dengan penulis lakon layar baru, pengarah baru, dan pelakon baru, tidak pernah dianggap orang baru oleh masyarakat. Sekiranya filem mereka teruk, maka mereka akan tetap dikritik, begitu juga sebaliknya. Kehadiran UiTM Pulau Pinang ke arena teater Pulau Pinang amatlah dialu-alukan, dan mereka ini pada pandangan aku tergolong ke dalam kumpulan teater amatur, seperti mana NGO teater dan juga IPT awam dan swasta lain. Kumpulan profesional pula pada takrifan aku adalah mereka yang bekerja sepenuh masa untuk menghasilkan teater seperti Enfiniti, Sanggar Teater Fauziah Nawi, Actors Studio dan lain-lain lagi. Manakala satu kelompok lagi ialah para pelajar sekolah menengah dan sekolah rendah. Masing-masing di dalam kelompok yang berbeza.


Oleh itu, penegasan aku di sini, sebagai sebuah kumpulan baru, yang tiada pengalaman (selain berguru dengan kumpulan Akrab dari Kedah), persembahan Sasau sememangnya bagus. Sasau menceritakan Dima seorang pelukis yang mempunya penyakit piskoanalisis (menurut sinopsis) dan muncul watak-watak di dalam fikirannya iaitu Mura Afandi, penulis yang kerap bertelagah dengan beliau, yang telah beliau bunuh, Salina, kekasih beliau yang ingin meletakkan nilai komersil pada lukisan beliau, yang juga beliau bunuh, dan Datuk yang merupakan bapa Salina, yang muncul untuk mencari Salina. Keseluruhan plot telah dirombak semula berbanding skrip asal, iaitu watak Salina dan Datuk cuma sebagai ilusi Dima, berbanding manusia yang realistik. Watak abang-abang Dima dan Polis juga ditiadakan, digantikan dengan korus-korus yang menjadi arca-arca.


Pada aku, itu adalah satu tindakan yang bijak oleh pengarah, bila merombak plot menjadi sedemikian rupa. Kerana adalah sukar mencampur adukkan realisme dengan surrealisme (jika boleh dianggap surrealisme). Audien akan banyak mempersoalkan hal-hal logik di dalam naskhah realisme, dan jika percampuran ini berlaku, dan pengarah pula tidak dapat membahagikannya dengan sempurna, maka audien pula akan menjadi sasau.


Sinografi juga bagus. Biarpun kelihatan minimal, tetapi ia menjelaskan ruang dan maksud. Banyak signifier dan signified yang memberikan perlambangan tertentu, dan membantu menjelaskan maksud cerita. Korus-korus cum arca ada ketikanya menceriakan pentas, tetapi ada ketika membuat gerakan-gerakan yang tidak tersampai maksud. Hinggakan ia menganngu dialog yang dilontarkan oleh pelakon. Tetapi pada banyak ketika, koruslah yang menghidupkan pentas.


Permasalahan utama terletak pada lakonan yang masih mentah (sudah tentunya kerana mereka kali pertama berlakon). Aku lihat kesemua watak-watak, tidak faham watak yang dibawakan, tidak memahami dialog/teks yang mereka lontarkan, dan lebih banyak terjerit-jerit daripada melontar vokal dengan keadaan yang sewajarnya. Ya, aku faham kekangan mereka, kumpulan yang pertama kali mementaskan teater, tetapi kekangan itu tidak dapat mengelakkan aku berasa agak tertekan dengan perkara berkenaan. Keseluruhan cerita juga agak mendatar. Temponya perlahan, meskipun banyak adegan pertengkaran. Konflik di dalam dialog tidak terangkat dan konflik teater ini juga seperti tenggelam timbul. Sepatutnya konflik tentang pertembungan idea antara penulis dan pelukis serta seni dan komersial lebih jelas kelihatan di sini. Yang timbul hanyalah pelukis yang sasau, dan audien juga seperti diheret menjadi sasau. Keseluruhan cerita kurang dinamik hingga ia menjadi seperti adegan demi adegan yang difotostat satu persatu.


Namun begitu, setidaknya UiTM telah membawakan pembaharuan di Pulau Pinang. Frame yang dipersembahkan oleh mereka ini hanya pernah aku lihat di Kuala Lumpur dan di Kedah. Dan kini ia boleh ditonton di Pulau Pinang. Aku sangat mengharapkan UiTM akan memperhebatkan lagi jumlah dan kualiti pementasan mereka, agar lebih baik dari NGO teater dan IPT lain yang ada di Pulau Pinang. Ya, kerja itu bukan mudah. Tapi kalau kalian mahu, pasti boleh. Tahniah!

11 May 2012

Ulasan Yang Terpulas - Teater 'Akulah Perempuan Itu'

'Akulah Perempuan Itu' merupakan teater kedua projek penilaian tahun akhir pelajar Lakonan & Pengarahan, Pusat Pengajian Seni USM. Pelajar yang dinilai ialah Intan Nursyeefa sebagai Pengarah dan Amylya Suwany sebagai pelakon. Akulah Perempuan Itu ialah karya Siti Rohaya Atan, penulis prolifik yang kental dengan agenda feminisme beliau. 

Karya ini telah diadaptasi oleh produksi ini. Kerana jumlah asal pelakon ialah 4 orang wanita, tetapi di dalam pementasan ini, cuma tiga watak yang diguna pakai. Kartika, Kamariah dan Tun Teja. Ada satu lagi watak yang aku tidak ingat namanya, merupakan watak peguam wanita yang bercinta dengan suami orang. Pencerita di dalam cerita ini adalah Kartika. Natijah daripada adaptasi ini, aku dapat merasa ketidak seimbangan yang tidak dapat aku kesan sebelum pementasan ini berlangsung.

Aku akan bercakap sebagai penonton teater dan juga sebagai 'pembaca' teater.


Pentas berbentuk hanamichi/cat walk yang kelihatan seperti sebuah segitiga. Di dalam simbol masyarakat pagan, segitiga dengan bucunya ke bawah mewakili wanita kerana ia berbentuk seperti vagina. Jadi apakah ini simbol kewanitaan yang dipijak-pijak. Pendapat Jumie Samsudin pula berbeza. Cuma aku tidak pasti sama ada sememangnya disengajakan atau tidak oleh pengarah, tidak meletakkan aras kepada watak-wataknya. Antara Kartika, Kamariah dan Tun Teja, biar mereka di utara, timur dan barat, namun arasnya sama. Dari segi pandangan audien, ia tidak nampak cantik dan selesa, kerana nampak sebaris. Tambahan pula pelakonnya kurang bermain dengan aras lakonan. Tetapi jika signifikannya ialah kesamarataan, maka maksud itu sampai di benak aku.



Kalau memetik Ferdinand de Saussure, tokoh semiotik terbilang, tanda adalah kesatuan dari penanda (signifier) dan petanda (signified). Kalaulah warna baju iaitu kuning, merah dan putih adalah penanda, maka petanda bahawa Tun Teja itu keturunan raja, Kartika itu suci dan Kamariah itu dalam amarah; aku kira tanda itu dapat dibaca. Tapi persoalannya, pertalian antara raja, suci dan amarah. Kerana ia mewakili ikon yang berbeza iaitu status, situasi dan emosi. Jika warna itu ingin dibaca secara semiotik, maka kesatuan itu perlu wujud agar tidak mengelirukan sesetengah audien. Oleh itu Peirce (2010) menyebut bahawa tanda akan dapat berfungsi jika unsur-unsur objek, dasar dan subjek saling berhubungan. Di dalam kes ini, ada yang berhubungan, ada yang agak tergelincir (bagi pandangan aku).


Istimewanya pementasan ini kerana ia menggabungkan pelakon dari tahun pertama, kedua dan ketiga. Watak Tun Teja ditangani oleh Eyta Laila (baju kuning), pelajar tahun pertama. Namun jelas kelihatan kegugupan beliau sehingga beberapa kali tersasul ayat. Watak Kamariah pula ditangani oleh Hayatie (baju merah) pelajar tahun dua. Meskipun lebih berpengalaman berbanding Eyta, namun kelihatan beliau masih belum cukup mendalami watak Kamariah yang penuh keperitan. Manakala watak Kartika (baju putih), adalah pelajar yang dinilai lakonannya iaitu Amylya Suwany. Beliau mampu berlakon dengan baik, terutama ketika beliau bercakap tentang bagaimana beliau mula diperkosa oleh ayah sendiri. Di situ adalah moment terbaik yang meledakkan emosi dan juga meledakkan tenaga untuk keseluruhan pementasan itu. Namun, kelemahan utama beliau adalah pada pengucapan dialog yang monotonous. Malahan, kelemahan ini terdapat pada kesemua pelakon, hingga ia hampir mengheret minit-minit pertama pementasan ini ke kancah kebosanan. Mujur juga selepas ledakan tenaga itu, lakonan sudah mula bertambah dengan gerak. Lakon dan gerak inilah yang banyak menyelamatkan tempo pementasan ini.



Namun, secara keseluruhan, bagi pengarah yang kali pertama mengarah, ini adalah sebuah pementasan yang baik. Cuma kekurangannya pada pengucapan dialog oleh pelakon dan juga muzik latar yang agak kuat sewaktu pelakon sedang berdialog. Dan ada ketikanya pelakon bermain di luar ruang cahaya sehingga menenggelamkan raut wajah yang boleh membantu memaparkan emosi pelakon kepada audien. Jikapun ia disengajakan, aku tidak dapat membaca signifier dan signifiednya.


Dan seperti kata Azhar Jalil, pengarah Kasanova, inilah teater projek tahun akhir yang paling pendek dalam sejarah projek tahun akhir. Aku kira di antara 35-40 minit. Sememangnya ia menerbitkan rasa tidak puas menonton. Kerana audien masih mahukan lagi. Ketika audien diasak dengan kisah ketiga watak itu dan persoalan demi persoalan, tiba-tiba ia ditamatkan. Laksana memanjat tinggi di Uluru dan bila tiba di puncaknya, terjun! Ataupun mungkin juga audien sememangnya sengaja dibiarkan terawang-awang di puncaknya, mencari sendiri jalan keluar. Ertinya audien dipaksa berfikir tentang apa yang diperkatakan oleh perempuan-perempuan ini!


Secara keseluruhannya, teater ini berjaya memberikan impak kepada audien. Mungkin kerana lakonan pelakonnya yang berkesan (selepas ledakan tenaga), mungkin juga kerana semiotik yang diterapkan oleh pengarahnya secara sedar atau tidak sedar kepada audien (kadang-kadang pengarah sendiri tidak sedar beliau bermain semiotik), atau mungkin juga kerana masanya yang pendek. Lupakan dahulu konsep constructivism atau structuralism yang ingin diketengahkan oleh pengarah. Yang utama, Akulah Perempuan Itu telah berjaya dipentaskan.


Tahniah kepada pengarah, pelakon yang dinilai dan keseluruhan produksi. Aku mengharapkan ini bukan kali terakhir kalian berteater. Kalian telah pun membuktikan sesuatu. Maka teruskan! Komentara dan kritika dari semua dialukan.


09 May 2012

Ulasan Yang Terpulas - Teater Pelantaq oleh Akrab

Akrab dari Kedah merupakan nama besar di dalam arena teater Malaysia. Sejak 10 tahun lepas, mereka tidak pernah gagal melayakkan diri ke Festival Teater Kebangsaan. Oleh kerana tahun ini, format pemilihan peringkat negeri agak berbeza, maka cuma satu pementasan dari negeri Kedah yang dinilai untuk terpilih sebagai antara 6 yang terbaik, dan Akrab membawakan tajuk Pelantaq.


Membawakan cerita kemelut hidup Bakhtiar yang kesempitan hidup, memaksa dia menjadi agen penyeludup demi menyara hidup dan membayar kos perubatan ibunya. Beban kesalahan diletakkan kepada bapanya yang meninggalkannya sejak kecil. Kecewa dengan tindakan Bakhtiar menjadi penyeludup, ibunya meninggal dunia, dan menyebabkan Bakhtiar makin tertekan. Tokey Lim membawa Bakhtiar ke pekan sempadan untuk berseronok, melupakan masalah yang berlaku. Terjadilah perkenalan dengan Nina (kalau tak salah aku) di kelab pelacuran. Akhirnya diketahui bahawa Nina adalah adik tiri Bakhtiar dan tokan kelab  itu adalah bapanya sendiri, sehingga berlaku tragedi pembunuhan mereka berdua.


Aku kira ini mungkin karya pertama Saipol Bahari yang aku tonton. Sebelum ini, beliau seorang pengarah prolifik yang disegani di seluruh Malaysia. Pernah menyandang pengarah terbaik Festival Teater Kebangsaan, Saipol Bahari mempunyai identiti yang tersendiri di dalam kerja-kerja pengarahan beliau. Tidak terkecuali di dalam Pelantaq, bila beliau banyak menggunakan korus/movers untuk menggerakkan set dan menjadi suara dalaman di dalam cerita ini. Selain daripada itu, elemen tradisional Asia (kali ini sedikit gerakan silat, atau randai mungkin) dimasukkan ke dalam gerakan korus.


Tetapi sebagai penulis, aku kira naskhah ini masih boleh dimantapkan lagi. Aku lihat banyak pengaruh drama tivi di dalam naskhah ini. Aku berkata demikian kerana banyak ketika babak-babak yang agak pendek terpaksa dipenuhi menurut kronologi cerita. Sebenarnya ia langsung tidak salah. Tetapi apabila korus terpaksa memutarkan set untuk mendapatkan latar cerita bagi setiap babak yang agak pendek, terasa seperti kepuasan itu tidak sampai. Bukan aku meminta agar dipanjangkan babak yang ada, tetapi penukaran set itu yang seperti memutuskan momentum cerita.


 Dan masalah ini hilang bila tiba babak akhir di kelab pelacuran, kerana set itu tidak berubah langsung sehinggalah kembali ke babak prolog di jeti. Di situlah momentum teater ini mula meningkat. Sebelum itu, walaupun kaya dengan melankolik dan rasa susah payah Bakhtiar, ia tetap terputus dek perubahan babak. Walau bagaimanapun, aku memuji kreativiti pengarah/sinografer/pereka set yang membikin set Pelantaq seperti kipas angin tiga bilah yang beroda. Paparan pertama adalah pelantar pendaratan ikan atau jeti nelayan, kemudian bila diputarkan, paparan kedua menjadi beranda rumah yang bertangga. Dan bila diputarkan kali ketiga, ia menjadi kelab pelacur siap dengan bar arak dan pentas menyanyi. Ini adalah suatu pembaharuan (setidak-tidaknya di teater sebelah Utara). Kalau diikutkan, memang sudah ada teater yang menggunakan roda menggerakkan platform untuk mengubah set (seperti teater bergerak Istana Budaya), tetapi idea kipas itu lebih praktikal dan menarik.


Dan satu lagi kejanggalan utama ialah apabila Saipol Bahari sebagai pengarah dan penulis sendiri yang melakonkan watak utama sebagai Bakhtiar. Ini seingat aku, tidak pernah berlaku di dalam sejarah teater Akrab. Kerana beliau lebih arif bahawa pengarah yang berlakon akan kekurangan banyak perkara akibat tidak dapat melihat lakonan sendiri dan scene pentas yang berlaku. Aku kira telah berlaku sesuatu di dalam produksi Akrab pada kali ini hingga terjadi situasi ini. Dan aku juga berkenan kaedah 'mencadangkan' kostum kepada audien iaitu biarpun memakai pakaian yang tidak berlengan dan kain belahan tinggi, namun pelakon masih kekal memakai inner atau  legging  cerah yang menggambarkan warna kulit. Perkara ini berjaya mengelakkan fokus audien lari ke pandangan yang tidak sepatutnya dan audien sendiri dapat menerima bahawa mereka ini berpakaian seksi. Tidak perlupun terlalu realistik, asalkan difahami dan diterima audien.


Apa-apapun, tahniah kepada Akrab di atas produksi Pelantaq. Produksi ini masih mantap, walaupun seingat aku, masih ada beberapa lagi produksi lama Akrab yang lebih mantap dari ini. Semestinya aku faham kekangan-kekangan yang dihadapi oleh produksi senior seperti Akrab. Kritikan ini sekadar pendapat peribadi dari sahabat lama. Moga Akrab layak ke peringkat kebangsaan nanti!

07 May 2012

Ulasan Yang Terpulas - Teater Kasanova

Kasanova adalah sebuah projek pelajar tahun akhir Drama dan Pengarahan, Pusat Pengajian Seni, Universiti Sains Malaysia. Beliau adalah Arja Lee yang turut dinilai dari segi Lakonan. Sepengetahuan aku, tajuk asal teater ini adalah Cermin, iaitu kisah seorang lelaki personaliti berbilang (penyakit split personality). Kemudiannya ianya dikembangkan kepada seorang lelaki kasanova yang berpersonaliti berbilang, penyanyi utama di kelab malam Red Dragon.


Dari satu sudut, aku melihat projek Kasanova merupakan projek pelajar tahun akhir lakonan dan pengarahan yang paling berjaya dari aspek publisiti, pemasaran dan jualan tiket. 3 malam pementasan, ketiga-tiga malam penuh auditorium Dewan Budaya, USM. Perlu diingatkan bahawa kapasiti auditorium ini ialah 500 orang dan tiket dijual pada harga RM50, RM30, RM10 dan RM5. Ini merupakan suatu kejayaan yang tidak dapat disangkal oleh sesiapa. Mungkin strategi membawa Farhan AF4 dan Azrul RL2 berjaya menarik minat sebahagian besar penonton (yang mungkin bukan audien yang biasa dengan teater) untuk menonton pementasan ini. Jangan lupa nama besar Arja Lee dan juga seorang bintang USM iaitu Jumie Samsuddin yang mampu menarik khalayak niche mereka tersendiri.


Namun sebagai sebuah pementasan keseluruhan, aku merasakan ada kekeliruan dari segi pembentukan jalan cerita. Inilah yang aku suka gunakan analogi minyak dan air, tak mungkin bercantum, setidaknya buat masa ini. Bila publisiti mengwar-warkan ini adalah sebuah teater muzikal (atau separa muzikal mungkin?), maka telah pemikiran kebanyakan audien telah diset bahawa teater ini akan menjadi ala-ala persembahan di Istana Budaya. Bagi yang tidak pernah menonton teater, mereka beranggapan, mungkin beginilah persembahan broadway atau west end. Jadi bila mana muncul watak Jimmy mendominasi sesetengah adegan dengan monolognya, maka audien mula keliru, dan mungkin mula bosan. Kerana mereka dijamu dengan muzik, nyanyian dan tarian yang mantap serta hingar-bingar kelab malam, tiba-tiba mereka terpaksa menadah telinga mendengar rintihan monolog watak utama Jimmy. Atau setidaknya, mungkin aku seorang yang berperasaan begitu.

Premis idea terus tenggelam bila kasanova itu tidak menyerlah, tetapi cuma lelaki berbilang personaliti yang ampuh menyanyi dan menari. Aku tidak nampak sifat kasanova pada Jimmy, cuma seorang lelaki yang kurang menghargai teman wanitanya. Dan jalan selamat diambil dengan mewujudkan penceritaan di antara tokey kelab malam dan guru kaunseling yang kuat berfoya-foya, bercakap tentang Jimmy yang mungkin mengalami masalah berbilang personaliti. Audien tidak diberi peluang untuk menjangkakan sesuatu yang mungkin tidak terjangka di akhir cerita. Tiada 'ohhhh begitu rupanya'.


Aku juga agak keliru dengan genre kelab malam yang ditonjolkan. Aku tidak pasti ini kelab malam Jazz ala No Black Tie, atau kelab malam Techno ala Rockworld. Kerana lagu-lagu yang dipersembahkan oleh Jeep Jazz sememangnya hebat dan menyengat. Dan memang tidak mudah menghasilkan teater denga muzik live. Kasanova antara yang berjaya melakukannya. Tetapi apabila Jeep Jazz berhenti memainkan muzik di kelab, maka latar muzik yang keluar ialah lagu-lagu techno. Mungkin ini perincian kecil saja yang aku perasan, yang tidak memberi kesan pun kepada teater ini.


Serta kehadiran kumpulan Mamu, aku lihat seperti sebuah extra turn untuk para pelakon menukar baju. Kerana adegan mereka tidak mencerminkan sub plot yang menyumbang kepada plot utama. Mungkin Mamu menghiburkan dengan telatah kelakar mereka, tetapi telatah itu cuma datang dan pergi mengisi masa. Tiada masalah bagi aku, itu adalah kreativiti pengarah. Farhan AF4 sebagai penyanyi, memang tidak dapat disangkal lagi. Tetapi sebagai pelakon, beliau perlu lebih latihan agar dapat membantu Arja Lee. Babak akhir bila beliau membawa berita yang beliau mengandung (dengan baju kurung? Signifikan?), beliau tidak dapat membantu watak Jimmy yang sekejap bertukar menjadi Frankie (personaliti kedua Jimmy), dan sekejap bertukar menjadi Jimmy. Malahan cerita ini dibiarkan tergantung begitu saja bila sahabat watak yang di bawa oleh Farhan mendepani Jimmy (yang juga sekejap-sekejap menjadi Frankie, kalau tak salah aku) dan habis begitu saja. Aku merasakan, watak Jimmy akan lebih menarik jika perubahan karakternya itu turut dimuzikalkan. Ya memang ia sesuatu yang serius, tetapi kisah pembunuhan di dalam Chicago juga serius, tetapi masih boleh dipersembahkan dalam muzikal. Begitu juga Tosca oleh Puccini, begitu juga Sweeney Todd di west end. Inilah minyak dan airnya.


Tetapi yang paling perlu diberi perhatian, pada aku adalah penggunaan dan latihan teknikal. Boom mic & skin mic digunakan serentak, menjadikan punca suara itu agak hilang. Aku faham benar fungsi skin mic untuk nyanyian live oleh para pelakon, dan aku merasakan itu memang amat perlu. Jika tiada mikrofon itu, suara penyanyi tidak akan seimbang dengan muzik yang diletakkan oleh Jeep Jazz. Tetapi mikrofon itu semoleknya dimatikan bila lagu selesai dibawakan, agar mereka ini cuma bergantung kepada boom mic. Barulah tiada pengasingan suara yang dibesarkan dengan ketara. Malahan, pada aku, seeloknya boom mic itu diabaikan saja kerana ini teater oleh pelajar Lakonan dan Pengarahan. Mereka sepatutnya punya latihan vokal yang mencukupi (dalam kes ini aku menganggap mikrofon itu untuk kegunaan artis yang bukan pelakon teater).

Ada beberapa ketika juga, kedengaran hilai tawa orang di side wings, mungkin terlepas cakap dengan suara yang agak kuat, hingga kedengaran ke pintu masuk auditorium. Ini adalah antara perkara-perkara yang patut boleh dielakkan dan perlu dielakkan. Tetapi aku merasakan, pementasan ini menjadi lebih baik pada malam kedua dan ketiga. Aku hadir pada malam pertama.


Apa-apa pun, ini cuma kritikan agar kita sama-sama boleh membangunkan teater kita. . Aku ada bertanya beberapa audien dan mereka menggemari dan mengagumi teater ini kerana ia menghiburkan. Lain orang lain pendapat mereka. Kalau ada pendapat atau komen dari sesiapa saja, silakan memberi komen. Sekali lagi, tahniah untuk Arja Lee dan produksi Kasanova!

Ulasan Yang Terpulas - Zeus Dah Mati! Nindia! Ghaplah Mesti Mari!

Apa yang boleh aku katakan lagi bila kumpulan Mamu Raja Lawak 4 dan Cuit Raja Lawak 6 bergabung; memang pecah kepala lawak gila! Memang inilah antara kebolehan utama mereka iaitu ad-lib ayat-ayat kelakar yang sentiasa buat penonton tak kering gusi.



Zeus Dah Mati! Nindia! Ghaplah Mesti Mari! merupakan adaptasi longgar naskhah teater Mayat oleh Hatta Azad Khan. Longgar kerana mereka cuma mengambil idea Zeus yang dah mati dan dipertikaikan oleh Apollo, Ares dan Hercules tentang lokasi di mana mahu disimpan mayat bapa mereka. Ada yang berkata di Kampung Dodol, Pulau Pinang, ada yang memilih matahari dan ada yang mencadang dijadikan tugu di Gunung Olympus. Sehinggalah kehadiran Hades yang membawa wasiat bahawa anggota badan Zeus harus diceraikan dan diserahkan kepada setiap anak-anaknya dan beliau sendiri berhasrat mengambil hati Zeus. Padahal, Zeus cuma berpura-pura mati.



Sebagai sebuah teater, dari segi asas lakonan, blocking, levelling, dynamic & rhythm, teater ini lengkap segalanya. Tetapi cuma dari segi asas. Tetapi jika ada yang datang untuk melihat suatu kelainan, atau mencari suatu makna pada naskhah, teater ini bukanlah untuk individu yang sebegitu. Teater ini tidak lebih daripada sebuah sketsa komedi yang menghiburkan. Penonton datang, tengok, ketawa, ketawa, dan pulang. Tiada apa yang ditawarkan pementasan ini sama ada secara subteks atau secara terus. Malahan memasukkan sketsa Ombak Rindu seperti suatu yang aku sendiri faham tujuannya, dan tidaklah perlu dinyatakan di sini. Elok juga kerana segmen itu tidak meruntun tempo pementasan ini.



Namun aku masih melihat ini dari sudut positif, iaitu perkembangan audien. Rata-rata audien yang datang adalah mereka yang pertama kali menonton teater. Mereka datang kerana Cuit dan Mamu. Dan mereka menjangkakan format Raja Lawak di atas pentas itu, dan itulah yang mereka dapat, cuma dalam tempoh yang lebih panjang. Maka aku mengharapkan, mereka telah mengecap teater sebagai sesuatu yang menghiburkan. Kalau pun mereka menonton teater yang membosankan mereka selepas ini, mereka akan tahu bahawa tidak semua teater sama.




Apa-apa pun tahniah kepada Kumpulan Resdongs yang akhirnya berjaya membuat pementasan teater setelah berpuasa beberapa tahun. Tahniah!