13 February 2006

Kaloi Koi

“Timbullah….timbullah ibuku si ikan kaloi……”

Kalau dulu ikan kaloi menjadi simbol cinta Bawang Merah kepada ibunya (atau simbol keenakan masakan dahulu kala), kini alam nyata telah bertukar warna.

Ikan-ikan eksotik berjenama yang dijaja-jaja, dibela-bela. Loh han, Arowana, Koi; dibangga-bangga.

Kalau tidak, manakan mungkin wujud sebuah singahsana Koi, ditaja oleh korporatis ternama.

Di renjis-renjis dipilis, ditepungi tawar, ditabur beras kunyit, disiram air mawar; oleh kepala hidang.

Akhirnya akan jadi;

“Timbullah…..timbullah ibuku si ikan Koi…..”

Errkk…..

3 comments:

Anonymous said...

kat utara. masa aku kecik dulu dulu
aku simpan ikann karin nipah
dalam botol.

tak mampu ikan koi.

ko tau tak ikan karin tu apa?

ron97
http://ron97.mygj.net

Pegawai Khalwat said...

Mesti....

Ikan karin tu ikan laga a.k.a ikan sempilai. Ikan karin tak ada kena mengena dengan Maya Karin.

Tangguk kat buih karat parit kecil.

Sayuti said...

saya pon suka tangguk ikan karin dekat parit. lepas dalam kolah, makan jentik2. kadang2 simpan dalam balang kaca, sembunyikan di tempat gelap. konon2nya, menaikkan seri dan warna.

"Timbullah...timbullah ibuku si ikan Koi..."

Lalu timbullah Fadhli, kawan saya yang baru mendirikan rumah tangga baru2 ini. Kami panggil dia Koi.

"Awat hang pangge aku ni Sayuuutttt?" katanya.

notakaki: Gelaran Koi tidak ada kena mengena dengan ikan Koi, tapi ada kena mengena dengan kayu yang terpacak di atas tanah negeri2 utara.