20 March 2006

Tik...tik...tik....

Monodrama – Tik….tik….tik…..

Tik tik tik tik………. Jam berdetik. Kau tak percaya jam aku berdetik? Cuba kau dengar. Dengar….. letakkan telinga kau dekat dengan jam aku. Kan? Dia berbunyi..tik…tik….tik…..

Mana ada bunyi loceng. Jam aku ni jam tangan. Jam tangan tak ada bunyi loceng. Kalau kau nak jam yang berloceng, pergilah cari jam loceng. Jam aku cuma berbunyi tik….tik….tik…….

Masa itu penting. Masa itu emas. Emas itu aku hendak. Sebab tu aku beli jam ni. Orang sekarang dah ramai yang tak pentingkan tik…tik….tik…….. Semuanya mengabaikan masa yang ada. Tak peduli pun. Tak penting kot.

Tik.…tik….tik……tik…..tik……

Kau orang kira tahun pakai kalendar apa? Gregorian? Hijrah? Chinese? Sanskrit? Aku pakai Gregorian saja. Sebab itu saja yang aku tahu. Satu tahun ada 12 bulan. Tak mungkin ada 13 bulan, atau 11 bulan. Mesti ada 12 bulan. Dan dalam setiap bulan mesti ada sekurang-kurangnya 28 hari. Sebab bulan Februari cuma ada 28 hari. Aku ingat bulan Februari sebab bulan ni ada Valentine’s Day.

Kan? Itu buktinya aku pentingkan masa. Aku ambil tahu pasal Valentine’s Day. Hari untuk kekasih. Tengok! Aku tengok jam lagi….. tik…tik….tik…… aku sedang mengira hari untuk kekasih. Tapi malangnya aku tak mengira hari untuk gaji. Sebab aku tak bekerja. Yaaa…. Aku menganggur. Tapi aku ada duit. Sebab setiap hari aku mendengar jam aku berdetik.

Tik….tik…..tik….tik…..tik…..

Jam aku jam jenis kunci, tak perlu bateri. Tiap-tiap pagi kena kunci. Kriautt…. Kriautt……..kriaut…….tik…tik……tikk……..jam itu akan berdetik. Maka bermulalah hari aku. Tak kiralah hari apa, aku akan mengira bila tiba valentine’s day. Valentines’s day yang aku sambut datang setahun sekali saja. Ada yang sambut tiap tiap minggu. Ada yang sambut tiap-tiap malam. Yang sambut tiap-tiap malam kerap juga mengira detik. Tapi jam mereka mungkin tak berdetik macam aku. Jam digital agaknya. Jam jenis tu oleh berbunyi loceng. Walau bukan loceng yang jenis kriiinngggggg…….. mungkin yang jenis tit tit. Tit tit.

Dengar! Jam aku berbunyi lagi. Orang lain mungkin menghitung hari. Tapi aku menghitung detik. Detik demi detik. Kalau boleh aku nak kira sekali nanosaat yang berlalu. Tapi jam aku tak mampu nak buat begitu. Jam aku jam murah. Mungkin satu hari aku akan cipta jam yang boleh kira nano saat. Jadi aku tak akan buang masa. Kau pun tak akan buang masa. Kamu semua tak akan buang masa. Kita semua tak akan buang masa.

Kalau masa kita habis, siapa yang akan ganti masa kita? Kalau masa kita habis, maka Valentine’s Day pun akan habis. Kamu nak Valentine’s day habis begitu saja?

Tik…tik….tik…..tik….

Sebab tu Tuhan pun mati….. dalam hati…….
Arghhh.... kena sambung lagi.........

6 comments:

Jannah said...

Thanks for linking me to your page :)

Bukan Valentine dah lepas ke bang?

My Valentine I spent alone in bed thinking about my stupid now ex boyfriend yang tak sambut Valentine.

Pegawai Khalwat said...

Reading my write-up, lebih banyak metaphores dan analogies. Sometime straight to the point, sometime every word carry a meaning, sometime every paragraph, sometime the whole story.

Pendek kata; read between the lines.

As for you, i think yu will still lying alone in bed even if you have bf at that time.

Yelah... takkan nak lying dgn dia pulak kan? :P

sinaganaga said...

Dude,
Cuba kau fikir2. Cuba kau conggak2. Kita tak boleh buat kalender matriks ke? ... Ada sepuluh bulan jer ker, dan ada 50 hari dalam tiap2 satu bulan ker... Kau rasa2, logik tak weh?

Pegawai Khalwat said...

Logik memang logik bro. Tapi penyamatarafan seluruh dunia tu macam mana nak buat?

Brokeback Mountain tak menang pun orang bising.

artisticklytouch said...

naskah nih ditulis masa Valentine's tengah hangat pastuh dibiarkan memberatkan komputer aku kan... akhirnya tersiar jugak tapi afsal tak siap2 lagi... tik tik tik masa cepat berlalu

brokeback mountain mmg tak patut menang

Pegawai Khalwat said...

Mana ada....

Aku tulis lepas Valentine daaa....

Alaa.... 2 3 Kilobyte ja, tak menjejaskan prestasi pun.

Ada cerita gay baru: 'Summer Storm'

Cerita gay Malaysia? AWAS. Edry jadi mangsa gay dengan sapa ntah.