13 September 2006

Berkampung, bermonodrama

Keletihan berkampung di Alor Setar masih terasa. Berkampung selama 2 hari untuk berteater memang meletihkan, tapi satu kerja yang memuaskan. Minggu nan lalu aku dan para sahabat teater di Tanjung bermonodrama sempena Festival Monodrama di Kedah.

Satu pertandingan, yang membolehkan kami memenangi hamper dan sijil penyertaan saja, dan yang lain tuan rumah sapu. Tidaklah aku merungut atau kisahkan sangat sebenarnya. Kerana kemenangan bukanlah perihal utama, yang penting pengalaman dan kenangan, di samping memasang kabel yang baru dan menggantikan kabel yang lama dengan gentian optik. Tapi kalau menang, maka aku akan kisah kerana hadiah juga melibatkan wang. Wang bagi aku bukanlah satu benda main-main, kerana kawan boleh jadi lawan.

Ada sebelas persembahan, dan ada 10 kumpulan. Malam Jahanam, Kerana Kasut, Kun Fa Ya Kun, Jebat: The Untold, Misi, Momok, Bisikan Mustika, Paranoid, Jiwa Dabus, Ada Apa Dengan Gediks, dan Selamat Jalan Anak Kafir merupakan tajuk-tajuk persembahan monodrama.

Aku mohon maaf awal-awal kerana tak terulas aku rasanya 11 pementasan serentak. Cuma aku boleh katakan, pada pandangan aku yang naif dan daif seni ni, ada yang sederhana dan ada yang bagus. Sayang aku tidak membawa kamera dan merakam foto untuk tatapan kalian, tapi aku akan cuba uploadkan petikan video setiap persembahan yang aku rakam.

Pokok pangkalnya, bukanlah pertandingan itu, tapi nilai persahabatan yang aku dapat rasa. Bila ada program begini, maka dapatlah kita lihat siapa yang bersusah payah sama-sama kita, siapa yang sekadar mahu berfoya-foya.

Sayang sedikit kerana tidak ada diskusi selain daripada viva dengan para pengadil; Normah Nordin dan Prof. Madya Samat Salleh. Aku rasa banyak yang boleh ditimbulkan dan dihasilkan jika ada diskusi ilmiah di antara kami penggiat teater Wilayah Utara.

Apa-apa pun, tahniah kepada pemenang. Tahniah juga kepada Akrab sebagai penganjur dan Jabatan Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Kedah sebagai penganjur bersama. Lepas ni moga boleh anjurkan dengan lebih baik lagi dan tidak mustahil akan ada kolaborasi bersama.

3 comments:

Bunga Rampai said...

Sahabat yang mahu menangis bersama-sama kita adalah sebenarnya sahabat. Salam.

Pegawai Khalwat said...

BR
Kalau sahabat pura-pura menangis?

Bunga Rampai said...

Jangan hulurkan tisu, sebab tiada air mata yang keluar ;) Salam.