23 September 2010

Pengawal Peribadi Gundik Ketujuh Maharaja

Kredit kepada Sribudi Artistik yang memberikan idea untuk cerita ini.

Maharaja ada seorang isteri yang secara rasminya menjadi permaisuri. Dan berpuluh orang gundik. Di antara berpuluh orang gundik itu, gundik ketujuh adalah yang paling disayangi baginda. Tetapi wanita mana tidak cemburu pada suami yang sebegitu.

Maka permaisuri dengan idea yang bijaksana menaikkan pangkat gundik ketujuh menjadi gabenor di salah satu wilayah jajahan mereka yang paling kaya. Maharaja risau. Tidak boleh ditolak cadangan itu kerana cadangan itu sangatlah bernas. Gundik ketujuh juga dikenali sebagai gundik yang paling cerdik di kalangan semua.

Maka setelah berfikir panjang, maharaja bersetuju, dengan syarat gundik ketujuh ditemani seorang pengawal lelaki yang paling handal. Permaisuri tiada masalah. Tetapi kini menjadi masalah pula kepada maharaja untuk mencari pengawal yang bukan saja handal, setia, tetapi tidak akan mengambil kesempatan terhadap gundik ketujuh yang cantik. Maklumlah, kaum lelaki yang bekerja di istana tidak dikembiri. Takut menyalahi tatasusila kemanusiaan.

Maka dicanangkan keseluruh negara tentang pencarian itu. Maka beribu-ribu manusia hadir untuk menguji bakat. Bermula dengan ujian bertulis, ujian kecergasan, ujian ketahanan, ujian pengetahuan am serta ujian pertarungan, maka yang berjaya disenarai pendek cuma 10 orang sahaja.

Untuk ujian yang terakhir, semua pengawal ini diminta cuma memakai kain sarung, dan diletakkan gendang kecil dihadapan kelangkang mereka. Seorang demi seorang diminta menemui gundik ketujuh berseorangan.

Bermula calon yang pertama, disebalik tirai yang jarang, gundik ketujuh mula menjatuhkan sedikit bajunya sehingga menampakkan kulit bahunya yang mulus. Dan berbunyilah pong! Gendang kecil berbunyi. Calon pertama gagal.

Masuk calon kedua. Pong! Gagal lagi.

Masuk calon ketiga. Pong! Pong! Masih gagal.

Masuk calon keempat sehingga kesembilan. Pong! Pong! Pong! Gendang terus-terusan berbunyi, menandakan mereka semua gagal. Maharaja mula risau. Mereka semua ini handal belaka, tetapi tidak boleh diharap untuk mengawal gundik ketujuh.

Masuklah calon terakhir. Gundik ketujuh mula menampakkan kulitnya yang halus mulus sekali lagi. Tiada bunyi. Kulitnya terus dinampakkan. Bajunya mula luruh. Tiada bunyi. Kainnya mula luruh. Tiada bunyi. Hinggalah semua pakaiannya luruh, dan cuma dilindungi kain jarang di hadapan mereka. Masih tiada bunyi!

Maharaja sudah boleh menarik nafas lega. Sudah ada orang yang boleh dipercayainya.

Gundik ketujuh tersenyum. Sambil mengutip pakaiannya, dia langsung berpusing ke belakang, dan tiba-tiba, pong! pong! pong! pong!

Maharaja menepuk dahi.

2 comments:

Anonymous said...

Deymnnn!

Anak Antu Seni said...

tgk maharaja x bunyi pon ! pon ! ka ?