26 July 2012

Ulasan Yang Terpulas - Teater 'Kera Gergasi' oleh Sekenet

Ulasan ini datang agak terlewat. Rasanya berminggu-minggu lewat. Tapi imej-imej pementasan ini masih segar di minda aku. Aku rasa Kera Gergasi oleh Sekenet adalah teater berskala besar tapi penuh penjimatan berbanding teater-teater mereka yang lain seperti Kisah Si Semut dan Belalang Kenit. 



Kera Gergasi bukan teater kanak-kanak, dan ia bukan teater khusus untuk kanak-kanak. Kerana ia dilakokan oleh bapak dan mak kanak-kanak serta isi ceritanya juga keras, kerana mempunyai maksud yang tersirat. Tetapi ia masih boleh ditonton oleh pelbagai lapisan, dan tafsiran oleh audien bergantung kepada pengalaman, latar belakang dan tahap intelektual mereka.



Pendapat aku, Kera Gergasi boleh dilabelkan sebagai satira. Kerana kritikan pedas naskhah ini terhadap isu sosial, politik dan survival bangsa. Tidak mudah membaca subteks dan metafora yang wujud di dalam nashkah ini. Memerlukan kesungguhan. Tambahan lagi bila melihat telatah beruk, kera, mawas yang sama ada mengundang kelucuan atau mungkin mengundang persoalan. Telatah ini seperti camouflage yang melindungi maksud-maksud tersembunyi secara bijak.



Tidak mudah juga mengarahkan sebuah pementasan dengan jumlah pelakon yang ramai serta kerja teknikal yang banyak. Maka kredit kepada pengarah yang bijak mengatur aras latar dan aras pelakon-pelakon yang bak buah catur, berada di merata tempat. Juga kerja-kerja muzik yang mengadaptasi lagu-lagu popular dan diubah lirik yang sesuai dengan jalan cerita.



Tetapi oleh kerana Kera Gergasi bertunjangkan watak-watak kera yang mengembara mencari pisang emas yang dicuri oleh katak gergasi, lakonan menjadi isu penting di dalam cerita ini. Sayangnya kerana meskipun para pelakon berjaya menimbulkan kepercayaan bahawa mereka adalah spesis kera, tetapi tidak cukup mantap dari segi aksi, reaksi dan interaksi. Seperti tidak ada harmoni di dalam lakonan mereka. Mungkin kerana jarang berlakon atau yang berlakon itu kebiasannya berada di belakang tabir sahaja. Tapi ini tetap bukan alasan.






Apa-apa pun tahniah kepada kumpulan Sekenet kerana berjaya mementaskan Kera Gergasi. Aku tahu ia bukan satu kerja yang mudah. Meskipun tidak sempurna (mana ada pementasan yang sempurna lagi pun kan?) namun ia satu usaha yang patut dipuji. Teruskan lagi!

3 comments:

artisticklytouch said...

sapa director?

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

macam best jek

namoyaki said...

tahniah yusuf bakar kerana tidak pernah jemu untuk menulis dan memberikan 'constructive criticism'.

tahniah!