Raja Pengemis.
Adalah skrip lama juga. Tidaklah terkenal seperti Mayat, tetapi naskhah ini tidak kurang hebatnya. Aku tidak pernah menonton atau membaca naskah Raja Pengemis, maka aku bergantung secara keseluruhannya kepada pementasan ini untuk memahami ceritanya dan intipatinya. Mengisahkan sekumpulan pengemis yang bertemu di rumah persatuan mereka dan berbicara tentang hal-hal pengemisan seluruh negara dan di seluruh dunia. Naskhah ini sangat menarik kerana menceritakan situasi politik zaman 70an (kalau tak salah aku), waktu Amerika Syarikat dan Russia masih berperang dingin. Tetapi penulis sudah dapat melihat hubungan antara China dan UK, walaupun berlainan fahaman, tetapi akan tetap dihubungkan dengan masalah sosial dan ekonomi. Lihat saja China kini makin dicengkam kapitalis, UK sekadar bertahan hingga kini.
Tapi sayangnya kerana pementasan ini diheret oleh masalah setting pentas yang tidak sesuai. Panggung Pelenggang Cahaya adalah sebuah Black Box, seperti juga di Panggung Sasaran dan Panggung Eksperimen Aswara. Tapi berbeza dengan Panggung Eksperimen Aswara yang mengambil konsep thrust, kelilingnya dipenuhi oleh tempat duduk bertingkat. Sedangkan di Panggung Pelenggang Cahaya, tiada tempat duduk bertingkat, maka pilihan utama sama ada berkerusi atau duduk bersila. Kedua-duanya pilihan yang bagus sekiranya pentas dinaikkan sedikit (menggunakan platform). Tetapi bila platform digunakan sebagai tempat VIP, dan para pelakon bermain di atas lantai, maka masalah yang paling besar pada sebahagian besar penonton yang tidak dapat melihat dengan jelas permainan pelakon. Tambahan lagi ada sebahagian permainan dilakukan di atas lantai. Inilah masalah yang paling utama pada aku yang naif dan daif seni ini.
Seterusnya, lakonan yang kurang membantu dari watak kupu-kupu (kalau tak salah aku, watak wanita itu kupu-kupu). Lakonan beliau okay, tapi tidak cukup baik dan tidak cukup bagus pada tahap mereka ketika ini. Dan yang paling menyedihkan kerana sebagai rakan lakon, beliau tidak cukup membantu rakan lakon yang lain. Sebaliknya, watak Cif dan Komander cukup cemerlang. Cuma ada ketika aku melihat Cif terpaksa bertindak keterlaluan (exagerate) kerana ingin mengekalkan tenaga pementasan. Watak Kapten pula sekadar cukup ada, mungkin sesuai dengan situasi dan perwatakannya. Watak Komander cukup baik, tidak lebih-lebih tidak kurang-kurang. Watak laporan pengemis dari London dan China juga sekadar iklan, sepatutnya boleh dibentuk dan dipersembahkan dengan lebih baik.
Tahniah kepada produksi ini kerana ada set pentas. Sekurang-kurangnya mereka lebih baik dari aku yang malas membuat set pentas. Tetapi sayangnya set pentas sekadar menetapkan lokasi kejadian, dan tiada yang istimewa sangat tentang set pentas. Tiada impak terhadap penonton dan tidak membantu mood lakonan. Mainan multimedia iaitu tayangan video mengenai kenangan antara Kapten dan Cif sekadar melepaskan batuk di tangga.
Kostum juga tidak mencerminkan watak dan perwatakan mereka semua dengan jelas. Sekali lihat tidak macam pengemis, sekali lihat macam orang gila, sekali lihat macam pelajar universiti. Mungkin ada yang ingin disampaikan oleh pengarah, tetapi sebagai insan yang bodoh dan bahlul seperti aku ini tidak dapat mencerna sebab musabab pemakaian para pelakon itu. Tetapi pementasan Raja Pengemis tetap satu usaha yang baik dan pementasan ini masih boleh dikategorikan sebagai baik. Setidaknya ia menghiburkan sebahagian besar penonton yang hadir (aku cuma menonton pada malam pertama).
Mayat
Merupakan karya malar segar Hatta Azad Khan yang mungkin boleh aku katakan sebagai naskhah cult di dalam dunia teater Malaysia. Ceritanya mudah, kisah sekumpulan manusia yang bertelagah tentang di mana mahu mengebumikan mayat rakan mereka sedangkan tanah perkuburan sudah penuh dan tanah itu sendiri sudah semakin berkurangan. Bila orang luar a.k.a. saudagar mayat hadir untuk membantu mereka dengan menawarkan untuk membeli mayat rakan mereka agar anggota badannya boleh digunakan sebagai anggota ganti, maka mereka menyangka masalah mereka akan selesai. Mayat memang santai ditonton, kerana dialog di dalam skrip itu sendiri sudah cukup untuk mencuit hati walaupun pelakon itu keras macam pokok angsana.
Untungnya kerana pementasan ini dipentaskan di atas pentas (platform) dan penontonnya pula bersantai di bawah (bersila). Maka masalah yang berlaku di dalam Raja Pengemis tidak berlaku. Solekan zombie (ya, sekumpulan manusia itu adalah zombie) memang menjadi (bagi tahap teater amatur/pelajar). Di sini aku melihat kebijaksanaan pengarah yang berjaya mengeksploitasi kelemahan pelakon agar terkongkong dengan karakter zombie. Tetapi sayangnya, walau dalam karakter zombie, para pelakon seperti sesat dalam terang, sekadar melepaskan dialog sahaja, kecuali untuk beberapa orang pelakon.
Aku tidak ingat yang mana satu sahabat 1 hingga 4, tetapi aku mengingati karakter mereka. Seorang kontraktor (mungkin juga jurutera), seorang tukang gunting, seorang gadis sunti dan seorang guru (betulkah guru?). Hebatnya pengarah ini kerana berjaya membuatkan aku terfikir apakah signifikan setiap karakter ini, tetapi tidak hebatnya kerana sampai sekarang aku tidak faham kenapa dipilih karakter sebegitu. Apakah kontraktor bila mati akan menjadi zombi kerana kerap makan rasuah? Atau guru yang tidak ikhlas mengajar menerima nasib yang sama? Gadis sunti pula menggantung diri kerana dicabulkah? Dan tukang gunting (dalam karakter lelaki lembut) kerana menyongsang dari aturan alam? Itu telahan aku, tetapi kaitan di antara watak itu tidak dijelaskan kepada audien. Bagi penonton yang baru pertama kali menonton, mungkin akan kekeliruan kerana tidak faham kenapa mesti zombi berusaha menanam mayat (zombi itu sendiri mayat) rakan mereka.
Seperti juga Raja Pengemis, aku melihat karakter guru itu paling menggusarkan dan seperti lubang hitam yang menarik tenaga persembahan. Guru itu seperti bukan seorang zombi kecuali pada kakinya yang cacat. Aku juga ada seorang rakan yang namanya bemula dengan huruf M yang kakinya cacat, tetapi dia bukan zombi. Watak kontraktor pula, cemerlang sebagai zombi, tetapi tidak sebagai watak itu sendiri. Beliau tidak cukup membantu rakan lakon yang lain. Watak tukang gunting, seperti tenggelam, sedangkan secara personal aku mengenali kemampuan beliau. Tetapi mungkin juga beliau mengawal diri agar tidak berlebih-lebih hingga menenggelamkan watak lain. Walaupun itu bagus, tetapi beliau sepatutnya membantu menghidupkan watak-watak lain. Watak gadis sunti juga cemerlang setelah menjadi zombie. Dengan karakter bersahajanya, watak beliau timbul dengan baik. Di sinilah aku katakan sebagai kebijaksanaan pengarah. Malangnya, beliau tidak sedar karakter beliau menonjol dan telah menenggelamkan watak-watak lain terutamanya guru.
Satu lagi watak yang aku rasakan baik ialah saudagar mayat. Dengan karakter hunchback, watak beliau juga cemerlang. Cuma sayangnya beliau masih menjadi diri sendiri (kerana aku juga mengenali beliau secara personal). Kebiasaannya, kemunculan saudagar mayat kerap menjadi anti klimaks, tetapi tidak kali ini.
Tetapi balik kepada pengarah, antara kekurangan utama ialah prinsip asas di dalam teater iaitu blocking dan leveling. Bila pelakon bermain di atas pentas yang rata, adalah sukar bagi pelakon itu bermain levelling terutama jika tidak dipandu arah oleh pengarah. Sayangnya juga, level yang ada iaitu pada set pentas hanya dimonopoli oleh para korus. Ketiadaan leveling ini mendorong kepada keletihan mata. Manakala kehadiran korus pula, selain daripada untuk memanjangkan tempoh persembahan, agak mengelirukan sesetengah penonton. Aku dapat mendengar dengan telinga kiri dan kanan aku sendiri penonton menanggap korus itu iklan, sedangkan pengarah mungkin mahu bercakap tentang patriotisme atau mungkin juga rencana diktator di negara ini yang sibuk berebut kerusi hingga tidak mempedulikan rakyat yang tidak cukup tanah kubur.
Pendek kata, yang mungkin sampai pada audien, hanyalah dialog yang dilontarkan oleh para pelakon, tetapi apa yang ingin disampaikan oleh pengarah melalui pengzombian, gerak korus, laungan azan (subuh kalau tidak salah aku) dan semua nilai artistik dan estetika, mungkin tidak dapat difahami oleh sebahagian besar audien.
Itu sajalah komen aku yang naif dan daif seni. Cukuplah aku bercakap. Kalau nak bercakap tentang rhythm, pacing dan dynamic, mau makan tiga perenggan lagi. Aku tiada ijazah dalam teater, dan aku bukanlah tokoh hebat seperti Ahmad Yatim atau Mohammed Ghouse. Aku cuma penjiwa teater, yang mahukan mereka semua ini terus maju, dan pada masa hadapan nanti setidak-tidaknya tahu menghargai teater.
Tahniah pada kedua-dua produksi. Tiada yang sempurna dalam seni. Tapi yang tidak sempurna itulah seni.
Tapi sayangnya kerana pementasan ini diheret oleh masalah setting pentas yang tidak sesuai. Panggung Pelenggang Cahaya adalah sebuah Black Box, seperti juga di Panggung Sasaran dan Panggung Eksperimen Aswara. Tapi berbeza dengan Panggung Eksperimen Aswara yang mengambil konsep thrust, kelilingnya dipenuhi oleh tempat duduk bertingkat. Sedangkan di Panggung Pelenggang Cahaya, tiada tempat duduk bertingkat, maka pilihan utama sama ada berkerusi atau duduk bersila. Kedua-duanya pilihan yang bagus sekiranya pentas dinaikkan sedikit (menggunakan platform). Tetapi bila platform digunakan sebagai tempat VIP, dan para pelakon bermain di atas lantai, maka masalah yang paling besar pada sebahagian besar penonton yang tidak dapat melihat dengan jelas permainan pelakon. Tambahan lagi ada sebahagian permainan dilakukan di atas lantai. Inilah masalah yang paling utama pada aku yang naif dan daif seni ini.
Seterusnya, lakonan yang kurang membantu dari watak kupu-kupu (kalau tak salah aku, watak wanita itu kupu-kupu). Lakonan beliau okay, tapi tidak cukup baik dan tidak cukup bagus pada tahap mereka ketika ini. Dan yang paling menyedihkan kerana sebagai rakan lakon, beliau tidak cukup membantu rakan lakon yang lain. Sebaliknya, watak Cif dan Komander cukup cemerlang. Cuma ada ketika aku melihat Cif terpaksa bertindak keterlaluan (exagerate) kerana ingin mengekalkan tenaga pementasan. Watak Kapten pula sekadar cukup ada, mungkin sesuai dengan situasi dan perwatakannya. Watak Komander cukup baik, tidak lebih-lebih tidak kurang-kurang. Watak laporan pengemis dari London dan China juga sekadar iklan, sepatutnya boleh dibentuk dan dipersembahkan dengan lebih baik.
Tahniah kepada produksi ini kerana ada set pentas. Sekurang-kurangnya mereka lebih baik dari aku yang malas membuat set pentas. Tetapi sayangnya set pentas sekadar menetapkan lokasi kejadian, dan tiada yang istimewa sangat tentang set pentas. Tiada impak terhadap penonton dan tidak membantu mood lakonan. Mainan multimedia iaitu tayangan video mengenai kenangan antara Kapten dan Cif sekadar melepaskan batuk di tangga.
Kostum juga tidak mencerminkan watak dan perwatakan mereka semua dengan jelas. Sekali lihat tidak macam pengemis, sekali lihat macam orang gila, sekali lihat macam pelajar universiti. Mungkin ada yang ingin disampaikan oleh pengarah, tetapi sebagai insan yang bodoh dan bahlul seperti aku ini tidak dapat mencerna sebab musabab pemakaian para pelakon itu. Tetapi pementasan Raja Pengemis tetap satu usaha yang baik dan pementasan ini masih boleh dikategorikan sebagai baik. Setidaknya ia menghiburkan sebahagian besar penonton yang hadir (aku cuma menonton pada malam pertama).
Mayat
Merupakan karya malar segar Hatta Azad Khan yang mungkin boleh aku katakan sebagai naskhah cult di dalam dunia teater Malaysia. Ceritanya mudah, kisah sekumpulan manusia yang bertelagah tentang di mana mahu mengebumikan mayat rakan mereka sedangkan tanah perkuburan sudah penuh dan tanah itu sendiri sudah semakin berkurangan. Bila orang luar a.k.a. saudagar mayat hadir untuk membantu mereka dengan menawarkan untuk membeli mayat rakan mereka agar anggota badannya boleh digunakan sebagai anggota ganti, maka mereka menyangka masalah mereka akan selesai. Mayat memang santai ditonton, kerana dialog di dalam skrip itu sendiri sudah cukup untuk mencuit hati walaupun pelakon itu keras macam pokok angsana.
Untungnya kerana pementasan ini dipentaskan di atas pentas (platform) dan penontonnya pula bersantai di bawah (bersila). Maka masalah yang berlaku di dalam Raja Pengemis tidak berlaku. Solekan zombie (ya, sekumpulan manusia itu adalah zombie) memang menjadi (bagi tahap teater amatur/pelajar). Di sini aku melihat kebijaksanaan pengarah yang berjaya mengeksploitasi kelemahan pelakon agar terkongkong dengan karakter zombie. Tetapi sayangnya, walau dalam karakter zombie, para pelakon seperti sesat dalam terang, sekadar melepaskan dialog sahaja, kecuali untuk beberapa orang pelakon.
Aku tidak ingat yang mana satu sahabat 1 hingga 4, tetapi aku mengingati karakter mereka. Seorang kontraktor (mungkin juga jurutera), seorang tukang gunting, seorang gadis sunti dan seorang guru (betulkah guru?). Hebatnya pengarah ini kerana berjaya membuatkan aku terfikir apakah signifikan setiap karakter ini, tetapi tidak hebatnya kerana sampai sekarang aku tidak faham kenapa dipilih karakter sebegitu. Apakah kontraktor bila mati akan menjadi zombi kerana kerap makan rasuah? Atau guru yang tidak ikhlas mengajar menerima nasib yang sama? Gadis sunti pula menggantung diri kerana dicabulkah? Dan tukang gunting (dalam karakter lelaki lembut) kerana menyongsang dari aturan alam? Itu telahan aku, tetapi kaitan di antara watak itu tidak dijelaskan kepada audien. Bagi penonton yang baru pertama kali menonton, mungkin akan kekeliruan kerana tidak faham kenapa mesti zombi berusaha menanam mayat (zombi itu sendiri mayat) rakan mereka.
Seperti juga Raja Pengemis, aku melihat karakter guru itu paling menggusarkan dan seperti lubang hitam yang menarik tenaga persembahan. Guru itu seperti bukan seorang zombi kecuali pada kakinya yang cacat. Aku juga ada seorang rakan yang namanya bemula dengan huruf M yang kakinya cacat, tetapi dia bukan zombi. Watak kontraktor pula, cemerlang sebagai zombi, tetapi tidak sebagai watak itu sendiri. Beliau tidak cukup membantu rakan lakon yang lain. Watak tukang gunting, seperti tenggelam, sedangkan secara personal aku mengenali kemampuan beliau. Tetapi mungkin juga beliau mengawal diri agar tidak berlebih-lebih hingga menenggelamkan watak lain. Walaupun itu bagus, tetapi beliau sepatutnya membantu menghidupkan watak-watak lain. Watak gadis sunti juga cemerlang setelah menjadi zombie. Dengan karakter bersahajanya, watak beliau timbul dengan baik. Di sinilah aku katakan sebagai kebijaksanaan pengarah. Malangnya, beliau tidak sedar karakter beliau menonjol dan telah menenggelamkan watak-watak lain terutamanya guru.
Satu lagi watak yang aku rasakan baik ialah saudagar mayat. Dengan karakter hunchback, watak beliau juga cemerlang. Cuma sayangnya beliau masih menjadi diri sendiri (kerana aku juga mengenali beliau secara personal). Kebiasaannya, kemunculan saudagar mayat kerap menjadi anti klimaks, tetapi tidak kali ini.
Tetapi balik kepada pengarah, antara kekurangan utama ialah prinsip asas di dalam teater iaitu blocking dan leveling. Bila pelakon bermain di atas pentas yang rata, adalah sukar bagi pelakon itu bermain levelling terutama jika tidak dipandu arah oleh pengarah. Sayangnya juga, level yang ada iaitu pada set pentas hanya dimonopoli oleh para korus. Ketiadaan leveling ini mendorong kepada keletihan mata. Manakala kehadiran korus pula, selain daripada untuk memanjangkan tempoh persembahan, agak mengelirukan sesetengah penonton. Aku dapat mendengar dengan telinga kiri dan kanan aku sendiri penonton menanggap korus itu iklan, sedangkan pengarah mungkin mahu bercakap tentang patriotisme atau mungkin juga rencana diktator di negara ini yang sibuk berebut kerusi hingga tidak mempedulikan rakyat yang tidak cukup tanah kubur.
Pendek kata, yang mungkin sampai pada audien, hanyalah dialog yang dilontarkan oleh para pelakon, tetapi apa yang ingin disampaikan oleh pengarah melalui pengzombian, gerak korus, laungan azan (subuh kalau tidak salah aku) dan semua nilai artistik dan estetika, mungkin tidak dapat difahami oleh sebahagian besar audien.
Itu sajalah komen aku yang naif dan daif seni. Cukuplah aku bercakap. Kalau nak bercakap tentang rhythm, pacing dan dynamic, mau makan tiga perenggan lagi. Aku tiada ijazah dalam teater, dan aku bukanlah tokoh hebat seperti Ahmad Yatim atau Mohammed Ghouse. Aku cuma penjiwa teater, yang mahukan mereka semua ini terus maju, dan pada masa hadapan nanti setidak-tidaknya tahu menghargai teater.
Tahniah pada kedua-dua produksi. Tiada yang sempurna dalam seni. Tapi yang tidak sempurna itulah seni.
6 comments:
ok x final depa??
Penjejak Badai
Ok...?
Apalah yg perlu sangat disebut2 tentang degree, jika begini hasil pembelajaran 3 thn di IPT. Sudah sampai masanya kita melihat seni teater itu secara luas tanpa batasan kelayakan@keahlian.Seni tak memerlukan 'degree' tetapi cinta pada sesuatu yg kita tidak tahu...
Mata Kucing
tapi seni juga perlu ada kayu ukur dan check and balance. Mungkin bukan dalam bentuk degree, tapi dalam bentuk komuniti, atau circle, atau majlis atau apa saja, yang didokong oleh insan seni yang diakui ketokohannya oleh majoriti insan lain.
kalau tak ada yang tu, seni akan jadi caca marba. dan tokoh tu pula mestilah tidak jumud juga.
bak kata kawan2, kami tak ada degree tapi kami ada Li hehehe *hi seseorang
terkadang aku rasa, bilalah kita akan mula mementaskan naskah2 penggiat teater muda. balik2 mayat, kerusi, raja pengemis, jangan bunuh sam..
it just make me wonder, are we moving forward or are we remaining stagnant?
Art Touch
Kat KL dah mula Art. Tapi penggiat teater muda pun dah jadi tua.
Post a Comment