25 May 2012

Ulasan Yang Terpulas - Teater 'Kelab Kelahi'

Pada ketika aku mula menulis (menaip) rebiu untuk pementasan ini, sudah masuk malam ketiga. Dan aku yakin malam ketiga pastinya lebih baik dari malam pertama, iaitu malam aku menonton pementasan ini. Bukanlah aku mengatakan bahawa pementasan ini tidak bagus. Ia masih lagi pementasan yang bagus, tetapi pastinya tiada yang sempurna. Aku yang memberi kritikan ini juga hasil dari cernaan jiwa, akal dan intelektual yang tidak sempurna. Cuma mengharapkan agar apa saja yang kita buat menjadi baik dan lebih baik pada masa akan datang.


Kelab Kelahi merupakan projek tahun akhir pelajar lakonan dan pengarahan yang terakhir untuk musim 2012. Pelajar yang dinilai ialah Abu Musarif, atau lebih dikenali sebagai Abu Mamu Raja Lawak 4. Beliau dinilai dari sudut lakonan. Manakala rakan lakonnya pula Ajo Mamu Raja Lawak 4, yang juga merangkap pengarah teater ini. Cerita ini mengangkat isu orang Melayu yang suka bergaduh dari dulu, hingga kini dan mungkin selamanya.


Teater ini teater komedi. Ada 5 babak yang dipersembahkan dalam bentuk komedi. Babak pertama ialah gambaran masyarakat kita di zaman purba (aku tidak pasti neolitik, paleolitik, mesolitik). Iaitu perkelahian ini telah berlaku sejak zaman purba lagi. Babak ini dipersembahkan secara silent comedy. Aku kira, babak permulaan ini merupakan permulaan yang baik mengangkat tempo pementasan ini. Komedinya menjadi walau tanpa sepatah pun kata-kata. Yang ada mungkin bantuan bunyi uh ah (tapi kalau ada bunyi, apakah ia dikira komedi senyap?) dari mulut para pelakon sendiri. Isunya perebutan makanan, perempuan dan kawasan. Ringkas tapi menjadi.


Babak dua pula, sepatutnya komedi slapstik. Lucunya memang agak menjadi, tetapi beberapa adegan aku rasa seperti tidak menjadi. Tapi tidak adil aku mengatakan lawak slapstik mereka tidak menjadi kerana aku sendiri tidak begitu menggemari lawak slapstik. Maka, mungkin ada ketika lawak itu tidak dapat aku jamah, dan begitu juga kebanyakan audien yang hadir. Kisahnya tentang dua pengawal istana yang berada di bawah  istana, meninjau pertarungan Tuah dan Jebat. Mereka bertaruh siapa yang menang, disamping menyatakan sebab-sebab mengapa Tuah atau Jebat akan menang. Pastinya perkelahian berlaku. Babak ini, aku kira secara personal, agak mendatar, namun ia satu laras dengan babak 1.


Babak tiga, adalah babak yang paling solid pada pandangan aku. Babak ini boleh berdiri sendiri tanpa bantuan babak-babak lain. Ia mengisahkan dua orang pengiring Tuanku Abdul Rahman; seorang orang bandar, seorang orang kampung, yang sedang bermain catur sambil menunggu Tuanku Abdul Rahman selesai rundingan London. Isu-isu yang diperkatakan, sangat sensitif tetapi mengundang ketawa dari audien. Isu-isu ini bukan lawak kosong atau sembang kosong, tetapi penuh dengan kritikan pedas. Bergenre dark comedy, aku kira babak ini paling menjadi dan paling mantap. Sehinggakan audien tertunggu-tunggu apa lagi   yang akan diperkatakan oleh mereka pada babak yang seterusnya.




Namun begitu, babak keempat telah menjunamkan graf tempo pementasan ini. Babak 4 sepatutnya menjadi sebuah komedi muzikal, tetapi ia tidak menjadi komedi, ataupun muzikal. Muzik yang terlalu kuat, penyanyi latar yang tidak harmoni dan sumbang, tidak menyumbangkan kepada penyampain babak ini. Lirikal oleh pelakon juga tidak sampai kepada audien, kerana audien bercelaru antara lirik, muzik dan nyanyi latar. Cuma pada ketika pelakon berdialog, maka sedikit sebanyak isi cerita difahami oleh audien. Cerita pada babak ini tentang isu politik masa kini dan dogma masyarakat kepada ilmu sihir. Maka mereka ini adalah bomoh/dukun/pawang yang bercerita. Pada aku, babak ini harus diberi perhatian serius agar tidak mencelarukan audien dan menjahanamkan momentum cerita. Mujur juga sesetengah adegan masih dapat mengundang ketawa audien, seperti babak voodoo.



Bila berlakunya keruntuhan momentum pada babak 4, maka audien (atau mungkin cuma aku) tepaksa berhempas pulas untuk kembali ke mood asal. Ya, ketawa masih ketawa. Memang lontaran dialog oleh pelakon pada awal babak ini cukup mengundang ketawa audien, namun audien terkial-kial untuk memahami maksud cerita. Siapa watak yang berpakaian baju Equalizer itu? Siapa lelaki yang bercakap telo Cina, dan cuba membunuh diri itu? Di akhir babak, barulah difahami bahawa mereka di zaman masa hadapan, di mana bangsa Melayu itu sudah pupus, mereka berdua merupakan lelaki Melayu terakhir. Mungkin juga kerana costume yang dikenakan tidak cukup futuristik, hingga ia tidak cukup menjentik minda audien dengan mengatakan ini adalah masa hadapan. Dan babak ini juga tidak cukup tragik, meskipun ia di dalam genre tragic comedy. Tiada adegan yang boleh ditakrifkan cukup tragik dengan pelepasan komedi. Dalam kes ini, aku merujuk definisi yang diusulkan oleh Giraldi iaitu tragedy-with-comic-ending. Namun, biar memetik pendefinisian oleh siapa-siapapun seperti Aristotle, Guarini atau mana-mana tokoh lain, elemen tragedi itu agak malap di dalam babak ini. Meskipun masih lucu, namun babak ini sepatutnya menjadi peleraian yang mengesankan.


Oh ya, kenapa ia dinamakan Kelab Kelahi? Selain dari mengisahkan orang Melayu yang suka berkelahi, dia juga dipersembahkan dalam bentuk ala-ala pertarungan Rocky dan Tyson, iaitu pertarungan tinju. Aku memuji keberanian mereka untuk mementaskan teater ini dalam bentuk arena. Berlakon cuma berdua, memang sukar untuk memuaskan hati semua audien yang duduk keliling mereka. Aku tidak pasti dengan audien di posisi lain, tetapi di posisi aku berada, aku rasa mencukupi bagi aku melihat eksperesi wajah dan tubuh badan mereka walau bukan sepanjang masa. Cuma directorial concept masih belum cukup menyerlah dari segi visual. Nampak agak caca marba seperti pasembor. Tapi jika itulah yang ingin diperkatakan oleh pengarah, maka beliau telah berjaya. Dari segi intipati pementasan, ini aku harus katakan mereka berjaya strike ke kepala otak audien (kalau tidak semua pun, mungkin sebahagian). Dalam ketawa, audien menyedari keseriusan isu perkelahian ini dan natijahnya pada anak dan cucu bangsa Melayu.

Pendek kata, teater ini memang komedi, memang lawak! Tapi bukan lawak kosong!
Dan ia berbaloi untuk ditonton.

Apa kata kalian?

Antra komen dari penonton lain - Sapeeja, Snappshooter, MyMetro, Lyna Abraham

1 comment:

Anonymous said...

GOOD REVIEW....semoga generasi muda skrg lebih bergiat aktif di dalam teater..