09 May 2012

Ulasan Yang Terpulas - Teater Pelantaq oleh Akrab

Akrab dari Kedah merupakan nama besar di dalam arena teater Malaysia. Sejak 10 tahun lepas, mereka tidak pernah gagal melayakkan diri ke Festival Teater Kebangsaan. Oleh kerana tahun ini, format pemilihan peringkat negeri agak berbeza, maka cuma satu pementasan dari negeri Kedah yang dinilai untuk terpilih sebagai antara 6 yang terbaik, dan Akrab membawakan tajuk Pelantaq.


Membawakan cerita kemelut hidup Bakhtiar yang kesempitan hidup, memaksa dia menjadi agen penyeludup demi menyara hidup dan membayar kos perubatan ibunya. Beban kesalahan diletakkan kepada bapanya yang meninggalkannya sejak kecil. Kecewa dengan tindakan Bakhtiar menjadi penyeludup, ibunya meninggal dunia, dan menyebabkan Bakhtiar makin tertekan. Tokey Lim membawa Bakhtiar ke pekan sempadan untuk berseronok, melupakan masalah yang berlaku. Terjadilah perkenalan dengan Nina (kalau tak salah aku) di kelab pelacuran. Akhirnya diketahui bahawa Nina adalah adik tiri Bakhtiar dan tokan kelab  itu adalah bapanya sendiri, sehingga berlaku tragedi pembunuhan mereka berdua.


Aku kira ini mungkin karya pertama Saipol Bahari yang aku tonton. Sebelum ini, beliau seorang pengarah prolifik yang disegani di seluruh Malaysia. Pernah menyandang pengarah terbaik Festival Teater Kebangsaan, Saipol Bahari mempunyai identiti yang tersendiri di dalam kerja-kerja pengarahan beliau. Tidak terkecuali di dalam Pelantaq, bila beliau banyak menggunakan korus/movers untuk menggerakkan set dan menjadi suara dalaman di dalam cerita ini. Selain daripada itu, elemen tradisional Asia (kali ini sedikit gerakan silat, atau randai mungkin) dimasukkan ke dalam gerakan korus.


Tetapi sebagai penulis, aku kira naskhah ini masih boleh dimantapkan lagi. Aku lihat banyak pengaruh drama tivi di dalam naskhah ini. Aku berkata demikian kerana banyak ketika babak-babak yang agak pendek terpaksa dipenuhi menurut kronologi cerita. Sebenarnya ia langsung tidak salah. Tetapi apabila korus terpaksa memutarkan set untuk mendapatkan latar cerita bagi setiap babak yang agak pendek, terasa seperti kepuasan itu tidak sampai. Bukan aku meminta agar dipanjangkan babak yang ada, tetapi penukaran set itu yang seperti memutuskan momentum cerita.


 Dan masalah ini hilang bila tiba babak akhir di kelab pelacuran, kerana set itu tidak berubah langsung sehinggalah kembali ke babak prolog di jeti. Di situlah momentum teater ini mula meningkat. Sebelum itu, walaupun kaya dengan melankolik dan rasa susah payah Bakhtiar, ia tetap terputus dek perubahan babak. Walau bagaimanapun, aku memuji kreativiti pengarah/sinografer/pereka set yang membikin set Pelantaq seperti kipas angin tiga bilah yang beroda. Paparan pertama adalah pelantar pendaratan ikan atau jeti nelayan, kemudian bila diputarkan, paparan kedua menjadi beranda rumah yang bertangga. Dan bila diputarkan kali ketiga, ia menjadi kelab pelacur siap dengan bar arak dan pentas menyanyi. Ini adalah suatu pembaharuan (setidak-tidaknya di teater sebelah Utara). Kalau diikutkan, memang sudah ada teater yang menggunakan roda menggerakkan platform untuk mengubah set (seperti teater bergerak Istana Budaya), tetapi idea kipas itu lebih praktikal dan menarik.


Dan satu lagi kejanggalan utama ialah apabila Saipol Bahari sebagai pengarah dan penulis sendiri yang melakonkan watak utama sebagai Bakhtiar. Ini seingat aku, tidak pernah berlaku di dalam sejarah teater Akrab. Kerana beliau lebih arif bahawa pengarah yang berlakon akan kekurangan banyak perkara akibat tidak dapat melihat lakonan sendiri dan scene pentas yang berlaku. Aku kira telah berlaku sesuatu di dalam produksi Akrab pada kali ini hingga terjadi situasi ini. Dan aku juga berkenan kaedah 'mencadangkan' kostum kepada audien iaitu biarpun memakai pakaian yang tidak berlengan dan kain belahan tinggi, namun pelakon masih kekal memakai inner atau  legging  cerah yang menggambarkan warna kulit. Perkara ini berjaya mengelakkan fokus audien lari ke pandangan yang tidak sepatutnya dan audien sendiri dapat menerima bahawa mereka ini berpakaian seksi. Tidak perlupun terlalu realistik, asalkan difahami dan diterima audien.


Apa-apapun, tahniah kepada Akrab di atas produksi Pelantaq. Produksi ini masih mantap, walaupun seingat aku, masih ada beberapa lagi produksi lama Akrab yang lebih mantap dari ini. Semestinya aku faham kekangan-kekangan yang dihadapi oleh produksi senior seperti Akrab. Kritikan ini sekadar pendapat peribadi dari sahabat lama. Moga Akrab layak ke peringkat kebangsaan nanti!

1 comment:

Anonymous said...

Tahniah!! sebagai seorang belia masa kini..inilah yg kami nanti2kan selama ini.sebuah harapan kepada arah tuju pengorbanan kami..tempat tumpahnya darahku.