21 May 2012

Ulasan Yang Terpulas - Teater 'Perantau Zaman'


Teater (eksperimental) Perantau Zaman merupakan projek pelajar tahun akhir ketiga bagi tahun 2012 dengan Fudzail dinilai dari segi pengarahan. Skrip ini skrip yang agak lama, diterbitkan di dalam antologi drama pentas Perantau Zaman pada 1986 oleh Dewan Bahasa dan Pustaka. Skrip ini sendiri tidak bernahu realisme sangat. Mungkin sebab itu pengarah memilih untuk mendeklarasikan bahawa teater beliau adalah teater eksperimental. 




Pada aku, ini adalah langkah yang bijak kerana audien yang hadir (terutamanya bukan audien teater) akan dapat membuat penetapan bahawa pelbagai eksperimen yang akan dimainkan di dalam pementasan ini. Namun, teater eskperimen itu sendiri sebenarnya sudah lama tidak digunapakai oleh penggiat, pengkaji dan ahli akademik. Mungkin pada mereka, pengarah cuma mencari alasan untuk menyelamatkan diri. Tapi bagi aku, alasannya tetap kukuh, kerana tiada guna audien datang dan cuba menelaah isme apakah teater ini, hingga terpaksa membandingkan antara logik dan tidak logik.



Idea dan konsep pengarahan, sememangnya menggigit. Pengarah tahu apa yang beliau lakukan dan tahu apa yang beliau mahu tonjolkan. Perantau Zaman ini sebenarnya kalau mengikut naskhah lebih mendekati cerita remaja. Malahan di dalam buku antologi Perantau Zaman juga, teaternya kebanyakannya sesuai di pentaskan oleh golongan remaja. Dan mungkin juga di dalam versi beliau ini, beliau cuba mengangkat isu remaja dengan meletakkan watak Teruna dan Dara dalam nada remaja. Malahan pengarah menjumudkan watak Nita, Wani, Pria dan Jejaka. Watak Aria Putera diletakkan di belakang kelir (langkah yang bijak pada hemat aku) dan watak Hang Tuah lima bersaudara, Munir, Thien dan Abe juga telah dijimatkan dengan meletakkan watak pada dua kelir sahaja.



Namun, bila banyak watak dijimatkan, dan sebahagian besar naskhah ini dicincang, maka yang tinggal hanyalah struktur cerita ini, iaitu pertemuan watak-watak utama dengan Aria Putera. Itupun, cuma dikekalkan Teruna dan Dara sahaja. Natijahnya, sebahagian besar isu yang ingin disampaikan oleh penulis telah dikekang oleh pengarah dengan meletakkan tafsiran beliau melalui struktur naratif yang baru. Perkara ini ada kekuatan dan kelemahannya. Kekuatannya bila mana ia menonjolkan kebolehan pengarah mentafsir teks mengikut kehendak diri dan keperluan semasa. Kelemahannya, apa yang ingin disampaikan oleh penulis tidak dapat diterjemahkan dengan setepat mungkin oleh audien kerana ia telah dicincang sedemikian rupa. Ada pendapat yang berbeda bagi situasi ini, dan aku mengalukan komen kalian tetang isu ini.




Dan lagi, dari satu segi, nampak seperti pengarah bijak mengatur konsep pengarahan beliau bila mana beliau mengurangkan jumlah pelakon (sudah tentunya atas kekanngan tenaga kerja, kewangan dan mungkin juga artistik). Namun beliau mungkin terlupa, semakin kurang pelakon, maka semakin besar tanggungjawab mereka dan pelakon yang ada itu perlu menjadi sebagusnya mungkin. Sayangnya, kedua pelakon yang membawa watak Teruna dan Dara tidak dapat mengangkat subteks yang ingin ditonjolkan oleh pengarah (atau apakah kekurangan pada diri aku yang membuatkan aku merasa begitu?) Penonjolan cuma pada kelebihan karakter mereka yang kelihatan lincah dan remaja. Dan sesekali karakter itu menimbulkan kelucuan yang menarik perhatian audien. Namun intipati yang ingin disampaikan melalui tafsiran pengarah iaitu tentang sifat kotor manusia yang perlu dibersihkan, tidak begitu jelas pada pandangan aku.




Watak Pokok, Air, Angin dan Kancil juga sekadar wujud tetapi tidak cukup memberi kesan. Aku tidak mempersoalkan signifier dan signified mereka berpakaian begitu, (meskipun ia cukup memeningkan kepala otak aku memikirkan kenapa mereka digambarkan begitu. Isu sosio budaya? Atau cuma warna sebagai signifiernya?), tetapi karakter dan lakonan mereka lebih kepada nenek-nenek si bongkok tiga, siang mengantuk malam berjaga. Pendek kata, kekurangan utama pada Perantau Zaman, terletak pada lakonan. Kekuatannya terletak pada pengarahan. Tetapi bila apa yang nak diangkat oleh pengarah itu tidak terangkat, maka kekuatan pengarahan juga terganggu gugat.



Namun secara keseluruhannya, bagi seorang peringkat pelajar tahun akhir drama dan teater, aku tetap meletakkan pementasan ini sebagai berjaya. Kerana pengarah mempunyai vision  yang ingin disampaikan di atas pentas. Walaupun bukan 100%, setidak-tidaknya audien dapat pulang dengan membawa telahan mereka sendiri, dan tidak melabelkan pementasan ini satu pementasan yang membosankan. Komen kalian?

3 comments:

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

zurina ke tu ?

Pegawai Khalwat said...

Norshahfeza
Ye kot.

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

heheh selalu nmpak dkat desa n penah nmpak kat ON AIR astro