14 May 2012

Ulasan Yang Terpulas - Teater 'Sasau' oleh UiTM Pulau Pinang

Teater Sasau karya Hashim Yassin oleh UiTM Pulau Pinang merupakan teater kedua di dalam senarai Manifestasi Teater Pulau Pinang 2012. Hashim Yassin merupakan penulis skrip teater yang terkenal dengan karya seperti Imbas, Inflakasta dan Paku Alam. Karya-karya beliau banyak berbentuk khutbah (Senibayan, 2012) dengan isu-isu global dan penggunaan bahasa yang bombastik. Bila UiTM Pulau Pinang hadir membawakan naskhah ini, aku pasti ada suatu kelainan yang akan mereka bawa.


Sebagai sebuah kumpulan yang baru pertama kali bermain teater, dengan pelakon yang baru pertama kali berlakon, maka aku harus akui di sini bahawa pementasan mereka memang bagus. Mungkin orang akan berkata, adalah tidak adil menilai mereka seperti kumpulan amatur yang lain, tetapi itulah yang harus dihadapi di dalam dunia realiti ini. Di dalam industri filem, rumah produksi baru, dengan penulis lakon layar baru, pengarah baru, dan pelakon baru, tidak pernah dianggap orang baru oleh masyarakat. Sekiranya filem mereka teruk, maka mereka akan tetap dikritik, begitu juga sebaliknya. Kehadiran UiTM Pulau Pinang ke arena teater Pulau Pinang amatlah dialu-alukan, dan mereka ini pada pandangan aku tergolong ke dalam kumpulan teater amatur, seperti mana NGO teater dan juga IPT awam dan swasta lain. Kumpulan profesional pula pada takrifan aku adalah mereka yang bekerja sepenuh masa untuk menghasilkan teater seperti Enfiniti, Sanggar Teater Fauziah Nawi, Actors Studio dan lain-lain lagi. Manakala satu kelompok lagi ialah para pelajar sekolah menengah dan sekolah rendah. Masing-masing di dalam kelompok yang berbeza.


Oleh itu, penegasan aku di sini, sebagai sebuah kumpulan baru, yang tiada pengalaman (selain berguru dengan kumpulan Akrab dari Kedah), persembahan Sasau sememangnya bagus. Sasau menceritakan Dima seorang pelukis yang mempunya penyakit piskoanalisis (menurut sinopsis) dan muncul watak-watak di dalam fikirannya iaitu Mura Afandi, penulis yang kerap bertelagah dengan beliau, yang telah beliau bunuh, Salina, kekasih beliau yang ingin meletakkan nilai komersil pada lukisan beliau, yang juga beliau bunuh, dan Datuk yang merupakan bapa Salina, yang muncul untuk mencari Salina. Keseluruhan plot telah dirombak semula berbanding skrip asal, iaitu watak Salina dan Datuk cuma sebagai ilusi Dima, berbanding manusia yang realistik. Watak abang-abang Dima dan Polis juga ditiadakan, digantikan dengan korus-korus yang menjadi arca-arca.


Pada aku, itu adalah satu tindakan yang bijak oleh pengarah, bila merombak plot menjadi sedemikian rupa. Kerana adalah sukar mencampur adukkan realisme dengan surrealisme (jika boleh dianggap surrealisme). Audien akan banyak mempersoalkan hal-hal logik di dalam naskhah realisme, dan jika percampuran ini berlaku, dan pengarah pula tidak dapat membahagikannya dengan sempurna, maka audien pula akan menjadi sasau.


Sinografi juga bagus. Biarpun kelihatan minimal, tetapi ia menjelaskan ruang dan maksud. Banyak signifier dan signified yang memberikan perlambangan tertentu, dan membantu menjelaskan maksud cerita. Korus-korus cum arca ada ketikanya menceriakan pentas, tetapi ada ketika membuat gerakan-gerakan yang tidak tersampai maksud. Hinggakan ia menganngu dialog yang dilontarkan oleh pelakon. Tetapi pada banyak ketika, koruslah yang menghidupkan pentas.


Permasalahan utama terletak pada lakonan yang masih mentah (sudah tentunya kerana mereka kali pertama berlakon). Aku lihat kesemua watak-watak, tidak faham watak yang dibawakan, tidak memahami dialog/teks yang mereka lontarkan, dan lebih banyak terjerit-jerit daripada melontar vokal dengan keadaan yang sewajarnya. Ya, aku faham kekangan mereka, kumpulan yang pertama kali mementaskan teater, tetapi kekangan itu tidak dapat mengelakkan aku berasa agak tertekan dengan perkara berkenaan. Keseluruhan cerita juga agak mendatar. Temponya perlahan, meskipun banyak adegan pertengkaran. Konflik di dalam dialog tidak terangkat dan konflik teater ini juga seperti tenggelam timbul. Sepatutnya konflik tentang pertembungan idea antara penulis dan pelukis serta seni dan komersial lebih jelas kelihatan di sini. Yang timbul hanyalah pelukis yang sasau, dan audien juga seperti diheret menjadi sasau. Keseluruhan cerita kurang dinamik hingga ia menjadi seperti adegan demi adegan yang difotostat satu persatu.


Namun begitu, setidaknya UiTM telah membawakan pembaharuan di Pulau Pinang. Frame yang dipersembahkan oleh mereka ini hanya pernah aku lihat di Kuala Lumpur dan di Kedah. Dan kini ia boleh ditonton di Pulau Pinang. Aku sangat mengharapkan UiTM akan memperhebatkan lagi jumlah dan kualiti pementasan mereka, agar lebih baik dari NGO teater dan IPT lain yang ada di Pulau Pinang. Ya, kerja itu bukan mudah. Tapi kalau kalian mahu, pasti boleh. Tahniah!

6 comments:

Fieyadyna Nurdin said...

dima.. dima.. dima.. hehe.. >.<

Liliazuwani liaz said...

terima kasih kepada penulis blog ini atas comment yang boleh dijadikan sebagai tunjuk ajar kepada kami produksi baru..^_^ (student uitmpp)

Pegawai Khalwat said...

Fieyadyna Nurdin
Angau tapi malu le tewww...

Liliazuwani Liaz
Sama-sama. Yang penting, terus berteater. Jangan biar komen sebegini melemahkan semangat. Jadikan ia pembakar semangat.

artisticklytouch said...

tengok gambar seperti gah. hang pun tak pernah buat visual macam ni kn..

Aqil Aqram said...

Terima kasih diatas review yang diberikn, kami sebagai pelapis akan membawakan teater ini sekali lagi :)

Unknown said...

Salah satu naskah ayah saya..tapi sayang tak berkesempatan untuk mendalami isi hati naskah ini dari sang penulisnya sendiri..al fatehah