01 March 2012

Manifestasi Teater Pulau Pinang 2012 Datang Lagi

Okay. Akhirnya musim manifestasi teater datang lagi, setelah menyepi selama 3 tahun kalau tak silap aku. Tempoh hari aku dipanggil oleh pihak Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Pulau Pinang untuk membincangkan hal ini dan juga program seni setempat.

Walau pun ada hal yang tidak menyenangkan, tapi rasanya tak perlulah aku ceritakan di sini. Benda dah lepas. Aku dimaklumkan, format Manifestasi kali ini berbeza. Setiap negeri sebenarnya diminta untuk memilih atau meminta mana-mana NGO mengadakan persembahan untuk dinilai oleh 3 orang panel yang dilantik oleh JKKN pusat, dan kemudiannya memilih 6 persembahan terbaik untuk ke Festival Teater Kebangsaan.

Maka selayaknya, JKKN Pulau Pinang berhak untuk cuma meminta mana-mana NGO atau gabungan NGO untuk mempersembahkan teater untuk dinilai. Tetapi mereka tidak berbuat demikian. Mereka menjemput NGO/IPT swasta dan kerajaan yang berminat untuk menyertai program Seni Setempat dan melalui program ini, mereka yang berminat akan mementaskan teater pilihan mereka dan sekaligus dinilai untuk menjadi yang terpilih untuk dinilai semula oleh 3 panel yang dilantik. Menariknya di sini, kerana di peringkat negeri, tiada panel pakar yang dilantik, tetapi cuma wakil dari setiap kumpulan yang akan memberi markah dan akhirnya memilih kumpulan yang dianggap terbaik. Oh ya, kumpulan ini tidak akan menilai kumpulan sendiri.

Ini adalah satu perkembangan yang positif. Kerana bagi aku, kalau tak ada duit, buat cara tak ada duit. Dan inilah cara tak ada duit. Tapi pada masa yang sama, teater di Pulau Pinang terus berkembang. Kerana beberapa tahun lepas, teater di Pulau Pinang terutama teater Melayu dah makin lesu.

Maka aku dan kumpulan Bakawalee Penang telah menyenaraikan beberapa naskhah yang kami rasa sesuai dengan jumlah pelakon (pelakon yang handal-handal dah berhijrah) dan kekuatan pelakon. Antaranya

A Streetcar Named Desire - Tennessee Williams
Auto-Da-Fe - Tennessee Williams
The Glass Menagerie - Tenessee Williams
Tinggi-tinggi Si Matahari - Malina Manja
Baju Emas Sang Maharaja - Johan Jaaffar
The Zoo Story - Edward Albee
Wangi Jadi Saksi - U-Wei Haji Shaari

Maka akhirnya kami memilih
The Glass Menagerie atau Perhiasan Kaca (Versi Terjemahan oleh Marlenny Deen Erwan)


Dan ini senarai nama kumpulan lain yang bertanding, tajuk serta tarikh persembahan mereka di Auditorium Taman Budaya Negeri Pulau Pinang (dulu dikenali dengan nama Auditorium P.Ramlee)

20, 21, 22 April 2012
Bakawalee Penang - The Glass Menagerie/Perhiasan Kaca

11, 12, 13 Mei 2012
Persada, UiTM Pulau Pinang - Kerusi (Hatta Azad Khan)

1, 2, 3 Jun 2012
Meow Meow Productions dan Dewan Budaya, USM - Kasanova

8, 9, 10 Jun 2012
Kelab Teater Abet Budaya, Politeknik Seberang Perai - Rebah Di Tirai Besi

15, 16, 17 Jun 2012
Sekenet - Mahkamah Pengadilan (Versi Adaptasi Marlenny Deen Erwan)

22, 23, 24 Jun 2012
Voice AUCMS - (belum ada tajuk)

Maka lapang-lapangkanlah jadual anda semua.

1 comment:

artisticklytouch said...

jadi, kami yang dah berhijrah ni pelakon2 hebatlah? hang tak baik, sian kat Kak Yus, setia dengan hang dari 2003. anak dia dari kecik la dah masuk U.

Kak Yus, p la berhijrah memana hehe

aku agak kagum sebab naskah yang disenarai pendek adalah naskah2 yang saya rasa lebih wajar dipentaskan oleh mereka yang belajar teater di IPT tapi pelajar IPT lebih suka naskah yang dah selalu diulang2 jadinya tugas menafsir naskah besar diambil oleh NGO.

my pick would be wangi jadi saksi..