14 June 2014

Ulasan Yang Terpulas - Teater 'Dendam Siluman Ungka'

Teater 'Dendam Siluman Ungka' merupakan pementasan terbaru oleh Persatuan Teater Resdong's atau  Resdong's yang saban tahun tidak jemu mementaskan teater. Terkenal dengan genre komedi, Resdong's jarang sekali gagal membuatkan penonton tidak kering gusi apabila menonton teater persembahan mereka. Pernah menjadi Naib Johan Festival Teater Kebangsaan, Resdong's dibarisi oleh pelakon-pelakon dan pelawak-pelawak berkaliber di samping mempunyai pasukan produksi yang mantap.


Melati dan Andika sedang bercengkerama.


Surya, Krongthip dan konco-konco sedang membuli orang kampung.

Naskhah ini mempunyai banyak latar tempat yang berbeza, sukar untuk ditangani oleh produksi yang tidak berpengalaman. Namun Resdong's yang mempunyai pengalaman lebih dari 10 tahun mengambil langkah bijak dengan membahagikan pentas kepada ruang rumah, ruang kedai dan mengulangi ruang yang sama sebagai ruang perguruan serta rumah Malboro. Namun begitu, ada ketika babak-babak tidak diberikan pencahayaan yang mencukupi pada muka, menyebabkan audien tidak puas menontonnya kerana ekspresi muka pelakon tidak dapat dihayati.


Surya mahu membunuh ibu Andika.


Rokok Daun menangkap Melati. 

Naskhah Dendam Siluman Ungka merupakan sebuah cerita mudah tentang Andika yang ingin membalas dendam kematian ibu dan adiknya. Kebetulan beliau bertemu dan berguru dengan Lang Sewah, yang mengajar jurus Siluman Ungka dengan syarat beliau tidak akan membalas dendam. Bertentangan dengan pesanan gurunya, Andika pergi mencabar Malboro, ketua penjahat yang juga sedang mencari kitab Tiga Siluman. Berlaku pertarungan sengit, tetapi kesudahannya tidak dijangka.


Andika sedang berguru dengan Lang Sewah. 

Berbekalkan tema aksi komedi, Resdong's mempunyai lesen besar untuk para pelakonnya tidak terlalu memfokuskan kepada lakonan yang realistik. Namun semestinya tidak mudah untuk membuatkan penonton ketawa jika tidak kena caranya. Itu juga satu cabaran kepada pembikin teater komedi. Adakalanya penonton seperti dipaksa-paksa untuk ketawa, menyebabkan keresahan kepada mereka. Namun Resdong's antara pembikin teater komedi yang prolifik, kerana mereka tidak pernah gagal membuatkan majoriti penonton ketawa berdekah-dekah dan pulang dengan rasa puas hati.


Andika sedang menjalani ujian dari gurunya dengan mendapatkan kalung dari Janda Hitam.


Pak Kalam, tauke warung tidak percaya Andika masih hidup. 

Sebagai sebuah pementasan, Dendam Siluman Ungka bergerak pantas tanpa disedari. Tempo ceritanya bagus sehinggakan hampir 2 jam tidak terasa. Namun ada beberapa babak yang agak panjang mungkin kerana pelakonnya banyak bermain (walaupun hakikatnya permainan itu membantu mencetuskan elemen komedi) dan ada juga babak yang agak kurang bertenaga, mungkin kerana kesihatan pelakon, ruang lakon yang agak luas (untuk pelakon yang sedikit) dan mungkin juga kerana pelakon terpengaruh dengan refleks tenaga yang dilampiaskan oleh audien. Situasi ini biasa berlaku.



Surya dan konco-konco Malboro sedang membuli Pak Kalam.


Andika sebagai Pendekar Siluman Ungka sedang bertarung dengan konco-konco Malboro.

Tahniah juga kepada Resdong's kerana sering memberi peluang kepada bakat-bakat teater baru untuk muncul di dalam produksi mereka. Agak sukar bagi sesetengah produksi untuk memberikan peluang kepada pelakon baru kerana kualiti lakonan yang tidak mencapai piawai pengarah (kecuali pelakon baru itu memang benar-benar berbakat), namun Resdong's tidak pernah jemu memberi peluang kepada mereka-mereka ini. Cuma diharapkan pelakon-pelakon baru ini akan mengenang jasa Resdong's apabila mereka sudah berjaya nanti.



Malboro sedang menunggu kedatangan Andika ke sarangnya.


Kemunculan dramatik Lang Sewah.

Sebagai sebuah pementasan teater, aku boleh katakan sekali lagi Resdong's telah berjaya mencapai objektif mereka mementaskan sebuah teater, dan lebih khusus lagi teater komedi. Resdong's sekali lagi telah berjaya membina khalayaknya yang tersendiri dan sekaligus membentuk khalayak baru yang berminat mengenali apa itu teater. Tahniah!

No comments: