05 April 2010

Aku dan Quentin Tarantino

Aku memang peminat Quentin Tarantino.

Bagi yang tidak kenal siapa itu Tarantino, beliau bukanlah adik beradik Tarantula, bukanlah pemain bola Serie A dan bukan pengusaha pizza. Beliau merupakan pengarah filem, penulis lakon layar, penerbit, sinematografer dan juga pelakon. Antara filem beliau seperti Reservoir Dogs, Pulp Fiction, Four Rooms, Kill Bill Vol. 1 & 2, Jackie Brown, From Dusk Till Dawn dan terbaru Inglourious Basterds. Antara semua filem itu, yang aku tak sempat tengok lagi cuma Reservoir Dogs dan Four Rooms.

Aku bukanlah orang filem. Jadi bila orang kata Tarantino ini suka buat pelik dengan menggunakan non linear storylines dan aestheticization of violence, maka aku telan saja. Tapi apa yang membuatkan aku tertarik dengan Tarantino, kerana beliau seorang yang berlainan di dalam biasa.

Cerita-cerita yang dibuat mungkin biasa saja; sama ada dari segi isu atau dari segi perwatakan. Tetapi perincian disesetengah adegan dan mis en scene yang luar biasa, buat aku tertarik dengan beliau. Bayangkanlah, dalam Pulp Fiction, nak membunuh seorang budak tu makan masa 15 minit dengan dialog yang berjela-jela namun masih dapat menarik perhatian aku. Aku ulang, perhatian aku, orang lain mungkin bosan.

Begitu juga adegan di kedai runcit stesen pam minyak di dalam From Dusk Till Dawn, di mana tokey kedai itu akhirnya di bunuh juga walaupun telah meyakinkan dengan baik kepada Syerif yang singgah di kedai itu bahawa semuanya normal. Sembang punya sembang punya sembang, powww! Berderau darah.

Sebab itu aku percaya kepada lakonan yang baik, skrip yang baik dan pengarahan yang baik, boleh memaku kaki penonton. Dan Tarantino berjaya menonjolkan kelainan di dalam kebiasaan.

6 comments:

artisticklytouch said...

aku suka pulp fiction dan jackie brown..

jinggo said...

tarantino = kandaq ayaq....

kandaq ayaq = tarantino......

Malaysia Tanahairku said...

tarantilo ni bukan keluarga tarantula ye?

sinaganaga said...

aku suka How To Train Your Dragon, ha ha ha

Pegawai Khalwat said...

Art
Baterds hang dah tengok?

Jinggo
Kandaq Ayaq bukan tarantino. Dia Al Pacino

Chegu Peace.
Bukan.

Naga
Yalah, dah sama dengan nama hang.

Azane said...

i love reservoir dogs especially Mr. Pink. Hang nak pinjam DVD aku ke?