23 November 2010

Permainan Orang Pekan - Video game

Dulu, sebagai budak kampung, semestinya aku tahu bermain sorok-sorok, aci ligan, polis sentri, tuju selut dan sebagainya. Tetapi sebagai budak kampung yang mengejar kemajuan juga, aku juga tahu serba sedikit bermain permainan video.

Di pekan; 15 minit ke 20 minit kalau kayuh basikal dari kampung aku, ada dua buah tempat yang menawarkan permainan video arked. Permainan kegemaran aku ialah Raiden, jet pejuang moden dengan pelbagai jenis peluru yang boleh dikutip. .

Kalau yang lain, Street Fighter II juga terkenal. Tapi aku tidak pandai sangat nak buat power abuuuugen, atau holiooogen, atau tiger-tiger. Maybe because I'm a lover not a fighter. Ha ha ha.

Tak lama lepas tu, muncul permainan video di tivi. Mahal nak mampus kalau nak beli. Aku panggil permainan tu D'atari walaupun sebenarnya ada pelbagai model keluar. Sebab tak mampu nak beli, maka aku kerap menghabiskan duit mak bapak aku di sebuah kedai yang menawarkan permainan tu. RM 5 untuk sejam, kalau tak salah aku. Kalau ramai, kenalah beratur untuk tunggu giliran orang lain.

Kami boleh pilih katridge game apa yang nak dimainkan. Biasanya aku akan pilih Super Contra atau Ninja Kage. Dan aku dah berjaya habiskan Super Contra II. Permainannya 2D saja, tapi dah cukup mengujakan pada waktu itu.

Kalau aku tak ada duit, atau mak bapak aku dah tak ada duit nak bagi pada aku untuk dihabiskan ke jalan lagho, maka aku akan kembali terjun sungai, main bola, main wau.

1 comment:

Anonymous said...

raiden tu mmg kegillan aku tu dulu2..sanggup panjat pagar asrama nak pi kedai game kat town BM..berantu sungguh

ah siew