16 March 2012

Iklan - Teater "Manusia Raja 'Redux' "




'Manusia Raja' merupakan istilah yang dipetik daripada Kassim Ahmad di dalam bukunya Mencari Jalan Pulang. Beliau menyebutkan konsep Manusia-Tuhan, iaitu manusia sebagai khalifah yang boleh menentukan nasib dan destininya sendiri, terutamanya yang buruk. Kerana yang baik itu datang daripada Tuhan. (Kassim Ahmad. Mencari Jalan Pulang: Daripada Sosialisme Kepada Islam. ZI Publications Sdn. Bhd. 2008. ms 15-18).

Maka teater ini akan mengalunkan pemikiran manusia yang berasakan diri mereka bebas untuk berbuat apa saja tanpa/walaupun menyedari kesan/impaknya terhadap diri dan masyarakat.

Lapan (8) buah monodrama akan dipertontonkan :
1. Jebat - Rahsia Kesumat
2. Komunikasi
3. Dalang Songsang
4. Artisan Marhaenis
5. Selamat Datang Kapitalis
6. Aku Bukan Parewa
7. Mimpi Manis
8. Variasi Daun-daun Berguguran


Jebat : Rahsia Kesumat 
Sebuah hipotesis tentang pergumpalan konflik diri Jebat yang dilihat dari kaca mata yang berbeza. Suatu amalan yang sangat taboo pada zaman itu tetapi dijadikan persoalan utama karya ini. Apakah dendam Jebat pada Sultan Melaka menjurus kepada nilai persahabatan semata-mata, atau mungkin lebih dari itu?

Komunikasi
Beliau kaya. Beliau penipu. Beliau memanipulasi. Tapi bagaimana bila beliau pula dimanipulasi?

Dalang Songsang
Sebagai jurucakap sebuah gerakan ekstremis bawah tanah, beliau sering harus tampil meyakinkan para pengikut gerakan itu bahawa horizon mereka itu sah dan murni. Mampukah beliau meyakinkan mereka semua yang kaya dengan persoalan luar kotak.

Artisan Marhaenis 
Sekarang, apa yang penting adalah pakej yang boleh dijual. Bukan saja produk jualan, tetapi manusia juga kini dijual secara terang-terangan. Melihat bagaimana ketaksuban masyarakat untuk menyertai program realiti televisyen yang menjadi pentas hiburan utama masa kini, serta ruang glamor sekelip mata.

Selamat Datang Kapitalis 
Menjenguk pengalaman seorang pelayan kaunter restoran makanan segera yang berkerja kerana terpaksa menyara kehendak individualistik diri. Melihat dilema dirinya menggagahkan diri demi mengisi temolok.

Aku Bukan Parewa 
Dia bukan penjahat, dia tidak pernah membunuh, tetapi kali ini dia membunuh orang yang paling dia sayangi. Semuanya kerana dia merasakan dia perlu untuk mengubah dunia menjadi lebih baik, ketika orang lain cuma tahu beromong kosong saja. Dia menunggu masa untuk dicela dan dihukum, namun dia tak akan menyerah. Terutama bila orang yang dia bunuh ialah.........

Mimpi Manis & Variasi Daun-daun Berguguran
Drama gerak yang mengisahkan dua orang gadis yang dianiaya oleh dunia yang kejam dan bagaimana mereka membalas dendam terhadap dunia


Cerita yang berbeza dan individu yang berbeza setiap malam.
Seramai 10 orang pelakon terlibat.
Karya Dudok a.k.a. Mohd Yusof Bakar
Arahan Mohd Yusof Bakar a.k.a. Duduok

Tontonlah dan lihatlah teater ini dari mata burung, bukan dari dalam tempurung.

3 comments:

Nyda Zamani said...

rindunya berteater bersama Bakawalee... :(

jinggo said...

usop... aku nak poster baru nak letak sini ngan kt facebook

Pegawai Khalwat said...

Jinggo
Aku dah tag.