07 May 2012

Ulasan Yang Terpulas - 'Satukan Aku Dalam Ilusimu' oleh AUCMS

Tempoh hari, AUCMS telah mempersembahkan dramatari Satukan Aku Dalam Ilusimu. Terus terang aku mengaku bahawa dramatari bukanlah forte aku. Maka aku tak dapat lihat kekuatan dari segi gerakan tari. Bagi aku, setiap gerakan itu kuat, kerana aku memang tak tahu menari dan tak tahu buat dramatari. So tahniah!


Tapi satu perkara yang paling ketara, yang dapat aku kesan, dan juga rakan dari Indonesia, bapak Eko Santosa, iaitu kurangnya dramatik di dalam pementasan dramatari ini. Ia bergerak dari hujung ke hujung tanpa rasa cemas, gusar, sedih yang ketara. Ada tu memang ada, tapi rasa dramatiknya agak mendatar. Mungkin dramatik itu boleh wujud dari segi gerak dan muzik yang lebih mantap. Muzik dan gerak yang sedia ada itu sedap dan mantap, cuma kurang dramatik.



Dan aku turut bersetuju dengan pendapat bapak Eko, bahawa para penari merangkap pelakon, 'senang' untuk menarikan watak mereka. Secara mudahnya, mereka tidak nampak dipaksa atau terpaksa berlakon dan menari. Dan ini ada pada semua watak. Hebat!



Dan juga, sebenarnya dramatari ini pasti akan lebih mencengkam jika dipersembahkan dengan muzik live. Tapi pastinya aku sendiri faham kekangan yang dihadapi oleh AUCMS. Tak apa, mungkin akan datang nanti.



Pendek kata! Selepas Aida Redza, cuma geng Steps AUCMS yang sanggup buat persembahan dramatari di Pulau Pinang. Tahniah sekali lagi!

No comments: