06 June 2012

Ulasan Yang Terpulas - Teater 'Malaysia 1.0 - The Naked Truth'

Teater Malaysia 1.0 : The Naked Truth bukanlah untuk penilaian pelajar tahun akhir lakonan dan pengarahan. Tetapi teater ini ditangani oleh pelajar tahun 2 lakonan dan pengarah, Pusat Pengajian Seni di samping pelakon-pelakon lain oleh pelajar dari bidang yang bukan seni. Pementasan ini diseliakawal oleh Janet Pillai. Siapa yang tak kenal Janet Pillai, sila tanya En. Google.


Menonton pementasan ini, tidak seperti aku menonton mana-mana pementasan lain. Kerana ia bukan hanya harus ditonton dengan mata, tetapi harus dibaca dengan akal, dan diratap dengan hati. Ceritanya mudah. Tiga cerita, semuanya isu pelajar di institusi pengajian tinggi. Yang digarap di dalam ini termasuklah isu rasis, persepsi, birokrasi. Cerita pertama tentang gadis India/Hindu yang dimarahi ahli keluarganya kerana mencuba untuk memakai tudung. Cerita kedua tentang pelajar Cina dan Melayu yang selesa untuk duduk sebilik, namun tidak dibenarkan oleh autoriti, dan jawapannya squatting. Cerita ketiga tentang keluarga pelajar Melayu yang tidak suka anak mereka berkongsi bilik dengan pelajar Cina.


Seriuskan? Sensitif bukan? Tapi isu itulah yang dipaparkan dan ditangani oleh para pelajar ini. Mereka mempersembahkannya dalam bentuk teater fizikal. 80% pergerakan, 20% dialog. Oleh itu selain mencari intipati setiap babak, audien juga dipaksa menelaah setiap perbuatan pelakon untuk memahami apa yang mereka lakukan. Daripada berjogging, sembahyang, menaip, main komputer dan bermacam-macam lagi.


Teater ini sarat dengan  pendekatan Teater Epik oleh Brecht, dan Alienation Effect. Kita mengenali Brecht yang suka mempersembahkan sesuatu yang sudah terbiasa oleh audien, tiada yang sensasi seperti di dalam Teater Dramatik. Dan Alienation Effect pula memisahkan audien dengan dinding, dan mempersembahkan cerita yang sama kepada audien yang berbeza. Di dalam pementasan ini, kaedah yang sama digunapakai iaitu isu-isu yang sudah terbiasa oleh audien dan tiga cerita ini dipisahkan oleh 3 ruang 120 darjah seperti dalam sebuah carta pai. Ruang ini dipisahkan oleh dinding-dinding, jadi audien di cerita pertama, tidak akan tahu cerita kedua dan ketiga. Bila selesai satu cerita, maka audien akan terpaksa bangun dan bergerak ke ruang seterusnya, hinggalah selesai ketiga-tiga cerita pementasan.


Mengambil juga pendekatan semiotik de Saussure, pementasan ini memilih warna hijau, merah dan kuning sebagai signifier. Awas! Ini bukan simbol Bob Marley atau warna Pekida, tetapi Hijau untuk Melayu, Merah untuk Cina, dan Kuning untuk India. Mungkin kerana warna-warna ni paling menonjol dan mudah untuk memisahkan etnik yang dimaksudkan. Hijau dikaitkan dengan Islam, dan pastinya majoritinya Melayu. Merah, warna ong bagi kaum Cina dan kuning, mungkin bagi kaum India yang sukakan warna yang terang.


Selain daripada itu, imej-imej yang ditampilkan di setiap set seolah diinspirasikan oleh Andy Warhol. Membawakan perlambangan seperti kuih maruku, penyangkut baju dan raja, imej-imej ini mewakili situasi tertentu. Tetapi aku tidak pasti kenapa mereka memilih imej yang seolah berinspirasi oleh Warhol. Agaknya kerana isu-isu ni mula rancak diperkatakan mulai 1960, sepertimana karya-karya Warhol mendapat perhatian pada ketika itu.


Bila mementaskan karya dalam bentuk yang tidak konvensional (setidaknya bagi senario industri teater di Pulau Pinang), karya ini merupakan sebuah karya yang segar. Komen aku cuma mungkin pada durasinya yang pendek, meskipun setelah selesai ketiga-tiga cerita. Namun, biarpun pendek, ia amat bermakna kepada sesetengah audien. Bagi audien yang baru pertama kali menonton teater, ini mungkin menjadi pengalaman ngeri kepada mereka, tetapi aku yakin ia tetap dapat menjentik nafsu berfikir siapa-siapapun yang menontonnya.


Dan bahayanya juga pementasan sebegini, yang memaksa audien bergerak dari satu tempat ke satu tempat ialah, apabila berhadapan dengan audien yang tidak begitu sporting. Bagi sesetengah audien, adalah menjadi  hak istimewa mereka untuk berada di tempat duduk mereka setelah membayar tiket. Ada sesetengah audien yang mungkin tidak begitu tertarik untuk meneroka ruang, dan jika ini yang berlaku, maka pementasan ini akan membunuh minat sesetengah audien yang berpendirian sebegitu.


Dan mujur juga pementasan ini berlangsung di institusi pengajian tinggi, yang mana boleh menyerap tahap sensitiviti isu yang dipersembahkan. Jika ia dipentaskan di luar lokasi yang dimaksudkan, mungkin ia akan diterjemahkan dalam mood yang berbeza oleh sesetengah audien. Ya, aku mengusulkan audien kita belum betul-betul bersedia menerima bentuk kebenaran yang bogel ini. Bagusnya, mereka dan berani memulakan.


Sekali lagi, tahniah kepada produksi ini. Aku menantikan Malaysia 2.0.

1 comment:

Fieyadyna Nurdin said...

tq ceq usop.. ^__^