07 May 2012

Ulasan Yang Terpulas - Zeus Dah Mati! Nindia! Ghaplah Mesti Mari!

Apa yang boleh aku katakan lagi bila kumpulan Mamu Raja Lawak 4 dan Cuit Raja Lawak 6 bergabung; memang pecah kepala lawak gila! Memang inilah antara kebolehan utama mereka iaitu ad-lib ayat-ayat kelakar yang sentiasa buat penonton tak kering gusi.



Zeus Dah Mati! Nindia! Ghaplah Mesti Mari! merupakan adaptasi longgar naskhah teater Mayat oleh Hatta Azad Khan. Longgar kerana mereka cuma mengambil idea Zeus yang dah mati dan dipertikaikan oleh Apollo, Ares dan Hercules tentang lokasi di mana mahu disimpan mayat bapa mereka. Ada yang berkata di Kampung Dodol, Pulau Pinang, ada yang memilih matahari dan ada yang mencadang dijadikan tugu di Gunung Olympus. Sehinggalah kehadiran Hades yang membawa wasiat bahawa anggota badan Zeus harus diceraikan dan diserahkan kepada setiap anak-anaknya dan beliau sendiri berhasrat mengambil hati Zeus. Padahal, Zeus cuma berpura-pura mati.



Sebagai sebuah teater, dari segi asas lakonan, blocking, levelling, dynamic & rhythm, teater ini lengkap segalanya. Tetapi cuma dari segi asas. Tetapi jika ada yang datang untuk melihat suatu kelainan, atau mencari suatu makna pada naskhah, teater ini bukanlah untuk individu yang sebegitu. Teater ini tidak lebih daripada sebuah sketsa komedi yang menghiburkan. Penonton datang, tengok, ketawa, ketawa, dan pulang. Tiada apa yang ditawarkan pementasan ini sama ada secara subteks atau secara terus. Malahan memasukkan sketsa Ombak Rindu seperti suatu yang aku sendiri faham tujuannya, dan tidaklah perlu dinyatakan di sini. Elok juga kerana segmen itu tidak meruntun tempo pementasan ini.



Namun aku masih melihat ini dari sudut positif, iaitu perkembangan audien. Rata-rata audien yang datang adalah mereka yang pertama kali menonton teater. Mereka datang kerana Cuit dan Mamu. Dan mereka menjangkakan format Raja Lawak di atas pentas itu, dan itulah yang mereka dapat, cuma dalam tempoh yang lebih panjang. Maka aku mengharapkan, mereka telah mengecap teater sebagai sesuatu yang menghiburkan. Kalau pun mereka menonton teater yang membosankan mereka selepas ini, mereka akan tahu bahawa tidak semua teater sama.




Apa-apa pun tahniah kepada Kumpulan Resdongs yang akhirnya berjaya membuat pementasan teater setelah berpuasa beberapa tahun. Tahniah!

1 comment:

artisticklytouch said...

oh, move on! :P