21 July 2006

Orang Kampung Pun Mampu

Perjalanan keluar ke sebelah Seberang Perai Utara menyegarkan minda aku yang sekian lama membeku kerana terjelepuk dalam lubuk sambil menyelam minum air. Melihat rekabentuk rumah-rumah Melayu lama yang masih utuh dan kukuh, kawasan sekitar rumah yang luas dengan pokok nyiur yang tinggi melangit, membuatkan hati rasa tenang. Rasa macam nak pindah detik itu juga.

Aku singgah dari rumah ke rumah, minta izin nak ambil foto rumah dan sedikit temuramah. Singgah di rumah pertama, kemas, kawasannya bersih.


Aku : Assalamualaikum! Assalamualaikum!

Ada orang keluar dari rumah. Perempuan, dengan senduk, sedang memasak agaknya.

Aku : Apa khabar kak. Saya ni nak minta izin ambil gambar rumah dengan interview tuan rumah sekali.

Perempuan Dengan Senduk : Tuan rumah ngak ada sih!

Aku terperanjat. Orang gaji Indon rupanya.

Aku : Loh, kalau gitu, ngak apa sih. Permisi ya?

Aku singgah ke rumah kedua. Ruang tanah lebih luas. Aku nampak ada seorang perempuan sedang menyapu.

Aku : Assalamualaikum! Assalamualaikum!

Perempuan Dengan Penyapu : Walaikummussalam.

Aku : Adik, tuan rumah ada tak, saya nak minta izin ambil gambaq rumah dengan temuramah sikit.

Perempuan Dengan Penyapu : Ohh.... tuan sedang tidur, ngak mau diganggu.

La.... Orang gaji jugak?

Aku : Ngak apa ya, permisi.

Dalam sepuluh rumah yang aku singgah, lima ada orang gaji.
Siapa kata orang kampung tak mampu?

19 comments:

.:HalogamoRa:. said...

mmg org kg skang dah upgrade dah...pandai gak cakp indon ye? hehehe

mana gambar rumah rumah kat kg tu? tampal la kat sini

Ku Keng said...

Nasib baik tak ditanyanya "butuh apa pak?"

bunga rampai said...

Tapikan, terfikir juga. Ntah-ntah orang gaji itu untuk menjaga orang tua yang tidak mampu lagi dijaga oleh anak-anak.

Salam.

Pegawai Khalwat said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Pegawai Khalwat said...

Halogamora
Gambar? Nanti sat, ada kat kameraman.

Tuan Keng
Agaknya dah dipesan tuan rumah.

Bungarampai
Ntah, boleh jadi juga. Tapi aku bersangka baik saja.

gitartong said...

boleh dianggap sebagai kemajuan ke tu?

lime fizz pentalite said...

tunjuk arr gambo tu leh tgok

lime fizz pentalite said...

tunjuk arr gambo tu leh tgok

Lan Rambai said...

tak rasa macam salesman ke masa jalan-jalan amik gambar tu hahahaha

blackpurple said...

Itu juga satu bukti orang Indon dah menjajah kita di mana-mana....

cuaca said...

YES!! Agree ngan BP

Pegawai Khalwat said...

Gitar
Kemajuan duniawi?

Lime
Sabo, tukang foto tengah proses.

Lan
Tak, aku tak jual barang. Ha ha ha

BP
Betul juga.

Cuaca
Pun betul juga.

esis said...

orang penang kaya.

ibuVouge said...

salam
kalau kenyataan untuk menjaga sbb anak2 tak mampu jaga..sedihnya..
tapi itulah fact of lifekan!!

Orochi said...

huh.. orang kampung pun kaya-kaya sekarang.. tapi aku pun setuju gak dengan BlackPurple..

ron97 said...

dia saja buat suara indon
malas nak layan hang

Romantis Selatan said...

entah-entah tuan rumah itu orang indon (atau terkenan indon) =p

lime fizz pentalite said...

wah..wah..glamer la org tue...
kite teropong org tu masuk HMetro..dok pukoi gamelan (ntah pa menda ntah)wah..wah...ligat nmpaknya...baguihh la...

Pegawai Khalwat said...

Esis
Dok aih!

Ibuvogue
Sedih memang sedih, tapi mungkin ada sebab yang tak boleh nak elak.

orochi
Yang kaya terlalu kaya, yang miskin.....

Ron97
Kalau dia saja buat aku boleh cam la, idgham dia tak sama.

Romantis
Entah, tapi dia tak mengaku tuan rumah pun.

Lime
Syyyyy..........