27 July 2009

Ulasan Yang Terpulas - Legacy

Legacy oleh House Of Theatre Society (H.O.T.S.) adalah satu-satunya teater berbahasa Inggeris yang menyertai Festival Teater Penang pada tahun ini. Justeru itu aku ucapkan tahniah pada mereka, terutama pada sifu mereka Zul dan Elina yang tak jemu-jemu memberi semangat dan peluang kepada anak-anak muda.

Legacy menceritakan tentang AJ yang sudah hanyut dengan pengaruh Barat dan melupakan asal-usul beliau sebagai orang Timur. Kegemparan yang paling menyegarkan bila melihat anak-anak muda ini menarikan tarian moden dengan penuh bertenaga. Laksana menonton mini Step Up atau You Got Served atau Stomp The Yard.

Tetapi perjalanan sebenar cerita ini terletak pada AJ yang memonopoli sebahagian besar cerita. Sambil dibantu oleh ibu, pak long, tuan syeikh serta rakan-rakan AJ yang lain. Pastinya kekurangan utama Legacy terletak pada lakonan. Tidak aku mengatakan lakonan mereka salah, tetapi setidaknya harus meyakinkan dan memberi kesan. Serta mungkin juga kealpaan kepada level asimetri dan simeteri para pelakon yang banyak ketika seperti sebuah kumpulan nasyid yang sedang beratur untuk membuat persembahan.

Para pelakon kemungkinan kurang pengalaman hingga terbabas keluar dari ruang pencahayaan. Namun begitu, bercakap tentang pencahayaan, aku memuji penataan cahaya oleh kumpulan ini yang aku rasakan menarik. Menarik dalam erti kata bagi sebuah kumpulan yang amat jarang berpeluang bermain dengan lampu-lampu pentas, namun penataan itu memang cukup meyakinkan.

Serta tahniah juga kerana inilah satu-satunya kumpulan yang menggabungkan pelakon pelbagai bangsa di dalam festival kali ini.

Tukaran terakhir - Malam Anugerah, 28 Julai 2009, 8.30 malam

4 comments:

Anak Antu Seni said...

ya mereka ni memang bagus.. lampu pi komen buat pa ? orng nak komen show..

tegezoot said...

apa pun depa bersilat lagi baguih dari aku.. baru aku sedar aku dok mai tua dah..

Anonymous said...

aku suka tarian depa la.shuflle,hiphop,rap,joget specially silat mengejutkan aku...


tegezoot-2/3 kali lagi festival,aku belakon jadi bapak k...heheheheh..


wak

Claire said...

ala....rugi nya tak dpt p tgk....