14 January 2010

Game

Kecil-kecil dulu waktu sekolah rendah, ada sebuah kedai yang menjual laksa, ais kacang serta makanan rapu yang lain. Yang bestnya, ada game Nintendo yang dipasang pada balang kacang. Game ni, cara mainya ialah dengan memasukkan dua kupang, kemudian dapat kacang, kemudian bolehlah main game tu sampai mati. Maksud aku sampai giliran dalam game tu mati. Biasanya 3 kali. Kalau kalian pandai main, bolehlah main game tu sampai habis. Tapi mahu ingat, sebelum mencapai tahap pro, mahu habis dulu duit tu dan mabuk kacang.

Bila dah nak dekat masuk sekolah menengah, dah gila main game atari. Game konsol guna tivi dan catridge. Ada kedai khas yang menawarkan game ni. Aku sanggup kayuh basikal dari kampung ke pekan kecil di tempat aku semata-mata menghabiskan duit di tempat tu. Game seperti Ninja Kage, Super Contra 2 mendominasi aku. Malahan aku pernah main habis Supercontra 2.

Dan selepas itu, permainan video arked pula menjadi pilihan. Aku sampai sekarang tidak pandai main Street Fighter 2. Zaman-zaman tu ada M. Bison, Blanka, Guile, Ryu, Ken, Chun Li, E- Honda, Vega dan Sagat. Lepas tu baru muncul King Of Fighter. Tapi aku lebih memilih game kapal terbang seperti Macross, Raiden dan sebagainya.

Lepas belajar di peringkat ketiga, barulah aku kenal dengan game komputer seperti Duke Nukem, Doom, Diablo, Red Alert, Need For Speed, Fifa dan Championship Manager. Di waktu kegilaan, pernah kawan-kawan aku tidak tidur dek bermain Championship Manager dan Red Alert. Waktu itu, permainan menggunakan kayu ria tidak popular, maka papan kekuncilah menjadi mangsa.

Dan waktu itu juga Playstation, Nintendo dan beberapa game bersandarkan tivi dah makin popular. Cuma aku saja tak biasa main, sampailah sekarang.

Jadi bila tengok sekarang ini ramai yang main game on-line, tambah lagi dengan PSP, dunia walaupun nampak makin global, tapi sebenarnya dah makin kurang berinteraksi secara sosial. Lagi 10 tahun entah apa bentuk game pulak yang akan keluar.

7 comments:

resdongs said...

aboooogeen!
Oooliugeen!
SABITKU!
wukuit!
DonGgaFirE!

Super Nia Hana said...

waatshi nk komen pjg
tp..
boss ada skang
hikssss

Anonymous said...

Saya suka Chun Li !

-ahmadfadli.wordpress.com-

Deana Amane said...

skrg sya tgh gile main fishville...:-)

artisticklytouch said...

game yang aku berjaya main sampai habis hanyalah game katak tembak guli kaler2 iaitu Zuma!!! itu pun sebab takde keje masa duk kat Zhong Zheng hehehe

*rindukan zaman game boy...triiitt triiitt...bunyi tembakan

syuq said...

hehehehe teringat zaman hbskan duit, kayakan cina yg bukak kedai game...
wa pon tak pandai2 main street fighter bro... tp raiden mmg sampai khatam.

p/s: kalau ditanya konda kondi...sure budak lanie terpinga-pinga.

syuq said...

hehehehe teringat zaman hbskan duit, kayakan cina yg bukak kedai game...
wa pon tak pandai2 main street fighter bro... tp raiden mmg sampai khatam.

p/s: kalau ditanya konda kondi...sure budak lanie terpinga-pinga.