20 August 2007

Pekan

Kalian mungkin sudah tahu. Satu purnama itu maksudnya satu bulan. Dan satu pekan itu maksudnya satu minggu. Ada tujuh hari di dalam satu minggu. Tapi kenapa pekan?

Dulu ada istilah Pekan Teater, maknanya selama seminggu orang teater dari seluruh negara berkampung untuk bersua muka dan bertanding. Jadi pekan itu seminggu.

Agaknya, dulu jika orang datang dari kampung dan ingin ke pekan, maka masa berjalan yang diambil mencecah seminggu. Sebab itu dipanggil pekan. Atau apakah mungkin radius luasnya pekan pada masa dahulu mencecah tujuh hari berjalan. Sebab itu dipanggil pekan.

Entahlah. Aku belum jumpa kajian yang khusus. Jika kalian tahu, kongsilah ilmu kalian disini.

16 comments:

butaseni said...

kalau Pekan Rabu macam mana?dulu-dulu ambik masa seminggu nak pusing kot?atau kena tunggu lagi seminggu baru depa bukak pulak,macam tu?hehehe

DiaHarris said...

saya taktau.. nnt dahtau siler bagitau saya yang taktau ni eh!
:p

jinggo said...

kalau pekan dalam cita batu belah batu betangkop tu macam mana ha............
mungkin bagi ku ianya hanya satu perkataan yang mempunyai lebih dari 1 maksut...
tapi ianya berkait.....
terpulang pada maksuk untuk ayat yang kita gunakan........
cth:
ketam.
aku makan nasi ngan gulai ketam...
aku ketam kayu tu sampai licin....
kaki.
kaki hang kena apa...
berapa kaki panjang kayu tu....
batu...
sapa punggai batu kat kereta tu....
barapa batu hang bejalan....
baling.
aku baling kayu ni baru hang tau...
esok hang pi baling kan.....?
pekan.
kanda akan pergi meniaga sepekan lamanya.....
hang nak p pekan naik gerek tu....?

sekadar pendapat untuk di kongsi bersama.... kalau salah maaf kan daku....

P/s cuba sebut pekan dalam dua bunyi... E ada dua bunyi kan.... :)
:) :) :)

nUr@dDeEn said...

Er..er.. ilmu baru yg dah lama wujud. Isk..

zizie ali said...

dalam linguistik dipanggil 'polisim'. kata yg mendokong lebih dari satu makna.

bunga rampai said...

Saya tak tahu pun 'pekan' tu bermaksud seminggu :( Terima kasih bagi tau :)

Pekan kat Pahang tu 'Satu Minggu' lah kot :D

Ukuran 'relung' - ingin tahu, ada berapa ekar dalam satu relung?

Salam.

Pegawai Khalwat said...

Butaseni
Tu dulu-dulu. La pun serupa, seminggu jugak nak cari parking.

Diaharris
Hang tau? Hang tau? Hang tak tau....

Jinggo
Banyak betoi kajian hang.

Nuraddeen
Ilmu baru yang dah lama wujud?

Zizie
Polisim? Ini satu ilmu baru.

Relung
Pekan di Pahang ada murtabak Mengkasar.

Pssss..... satu relung kurang dari satu ekar tapi lebih dari setengah ekar.

butaseni said...

hahahaha diaharris pun kena ayat tu? hahaha.

jinggo said...

itu bukan kajian...
sekadar pendapat.....
hang tau.....
hang tak tau......

P/s jangan marah haaaaa........ :-)

- G O R O - said...

Perjalanan untuk ker pekan mengambil masa setanak nasi.

artisticklytouch said...

Pekan la yang makan telur tembakul sampai habis pastu mak dia merajuk, lari masuk hutan, kena makan dengan batu.

Pekan tuh macam veera masura la.. he he

sitilina said...

pada zaman dahulu utk ke satu pekan dari satu pekan mengambil masa 7 hari. jadi sepekan, adalah mewakili 7 hari maknanya perjalanan dari satu pekan ke satu pekan.

lapar nasiklah.

kamaruladli said...

ni mmg kajian saintifik ke pasal pekan nih? atau tuduhan rambang aje? hahaha..

tegezoot said...

yg aku tahu pekan maksudnya tempat yg banyak org melakukan aktiviti contohnya berniaga la!

crunchyahcock said...

pekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekapekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekapekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekanpekannannhuhuhhuhu

Pegawai Khalwat said...

Butaseni
Hang tau? Hang tak tau!

Jinggo
Ha ha...

Goro
Periuk kecik ke besor?

Art
Pekan macam wira? Hummmm......

Sitilina
Kalau ke Pekan, Pahang?

Kamarul
Pekan kena tuduh?

Tegezoot
Orang berniaga apa kat pekan teater?

Ahcock
Tak dak modai la tu.