25 June 2009

Malaysia Di Mata Dunia

Membaca entri Baha Zain tentang beberapa wartawan luar negara yang tidak mengenali nama Malaysia, membuatkan aku terdetik untuk bersuara tentang perkara itu.

Maruah atau nama?

Mana satu yang dipilih.

Nama Malaysia sememangnya dikenali di PBB, NAM, OIC dan sebagainya. Tapi itu pentas yang berbeza. Pentas politik yang dihadiri kebanyakannya oleh ahli politik. Pentas dunia yang sebenar harusnya nama Malaysia dikenali oleh masyarakat kebanyakan. Kalau pun tidak diseluruh dunia, tetapi sebahagian besar daripada masyarakat kebanyakan luar negara.

Sebut Amerika Syarikat, semua orang kenal. Bukan kerana Obama atau kekejaman mereka semata-mata, tetapi produk filem yang mereka jual seluruh dunia. Begitu juga Thailand. Begitu ramai orang mengenali Thailand kerana banyak filem-filem Hollywood yang menjual nama negara itu, sama ada secara baik atau buruk.

Begitu juga Vietnam. Tentunya filem-filem mengenai Perang Vietnam banyak mempromosikan negara itu. Itu tidak termasuk lagi Iraq dan Afghanistan.

Tetapi negara kita, bila filem Entrapment mempromosikan Kuala Lumpur dan Malaysia, kita marah kerana memaparkan Sungai Melaka yang kotor berlatarbelakangkan Menara Berkembar. Kalau tak ada sungai yang kotor nak dipaparkan, takkan mereka nak mereka sungai yang kotor itu. Kalau betul mereka mereka sungai kotor itu, maka berhaklah kita marah kerana berbohong.

Begitu jugalah beberapa filem lain. Ada juga filem-filem yang dirakam di Malaysia, tapi bila keluar ke Panggung, tak nampak macam Malaysia dah. Bat 21 nampak macam di Vietnam, Anna and The King, pastinya macam di Siam. Jadi negara orang lain juga yang dikenali.

Jadi kita harus memilih, maruah atau nama.

Nama yang boleh membantu memajukan negara, atau maruah yang tidak banyak pun mencalarkan kita. Aku tidak boleh buat pilihan, kerana kuasa bukan di tangan aku.

No comments: