24 July 2009

Ulasan Yang Terpulas - Neraka Petualang

Kumpulan teater Resdong's ada satu signature 'kami tidak akan mengecewakan audien'. Dan setiap kali mereka membuat pementasan, mereka pasti tidak akan mengecewakan audien. Audien akan pulang dengan rasa terhibur dan sanggup untuk datang berkali-kali untuk menyaksikan lakonan mereka.

Tetapi sebagai penggiat teater, pastinya aku merasakan masih ada beberapa kekurangan pada pementasan Neraka Petualang. Mana ada benda yang sempurna di dunia ni ye tak? Ini dari pandangan aku yang naif dan daid seni ini. Takut juga nak komen kumpulan yang pernah mendapat tempat kedua Festival Teater Kebangsaan walau tanpa sebarang anugerah individu.

Salah satu kelemahan yang ketara pada Resdong's ialah mereka suka main banyak. Terutama bermain dengan audien. Pada aku tidak salah, kiranya mereka mengambil pendekatan comedic release. Tapi bila permainan itu menenggelamkan isi dialog dan cerita, maka kelemahan itu menjadi terlalu ketara. Audien ketawa, tetapi mereka tidak tahu apa yang mereka ketawakan.


Dan aku tahu mereka juga mengambil risiko yang cukup besar bila mengambil anak-anak muda yang baru pertama kali berlakon untuk membantu watak-watak utama di salam sebuah pertandingan. Silap langkah, mereka akan melemaskan watak-watak utama. Itu tidak termasuk lagi watak-watak pembantu yang seperti menarik watak utama ke dalam pasir sedut.

Tetapi pastinya aku sanjung beberapa watak utama yang membantu menggerakkan cerita. Lupakan dahulu perihal intipati cerita ini. Lupakan dahulu perihal maksud tersirat yang terkandung di dalam cerita ini. Tanpa beberapa pelakon yang mantan dan hebat-hebat-hebat belaka, keseluruhan pementasan ini tidak sampai ke mana.

Tahniah pada Resdong's. Merapu mereka mengena hati audien.

Tukaran akan datang - Legacy H.O.T.S. , 25 Julai 2009, 8.30 malam.

8 comments:

Anak Antu Seni said...

nasihat kepada RESDONG's jangan amik ah cook jadi MC.. aku bilang jangan... jangan !!!

Anonymous said...

kenapa jadi beGINI!!!....
wak

The Island of NAMOYAKI, said...

lupakan dahulu?

DoNg said...

Assalamu'alaikum!! Ako tumpang lalu!!

Butaseni@Wan Raja said...

ha?

crunchyahcock said...

anak antu;
apa masalah anda...

pegawai khalwat;
aku sutuju!!!!!

Mamu Raja LAwak said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

UIH..YANG NI ADA FIGHT NI...RILEX2...HAHAHAHA...TU LA AKOQ...ORG SURUH BELAKON TAKMAU...KAT SUBAIDAH DULU KATA NAK MENANG DGN LI...(jgn marah akoq...ayahanda,eh..tersasul...aku gurau ja :)..)


WAK