02 December 2005

Dari Kerusi ke Vakum; Akan Ku Tanam Pokok Itu


Satu ketika dahulu aku pernah berkisah, mengwar-warkan yang aku akan mementaskan Kerusi karya Hatta Azad Khan. Tapi hari ni sekali lagi akan berkisah, berkisah tentang angan-angan aku yang tak menjadi dek ceracak-ceracak yang tak mampu aku nak cangkul. Dan hari ini aku akan berkisah lagi tentang angan-angan aku untuk mementaskan Vakum!

Vakum oleh Anuar Nor Arai (sekarang dah ada Dr.) bertapakkan anti-realis. Naskhahnya sahaja sudah anti-realis. Dengan Orang Tua, Orang Muda, Perempuan Tua, Perempuan Muda dan Suara (yaa… kali ini aku dapatkan skrip terlebih dahulu sebelum membuat apa-apa kenyataan, supaya tidak menjadi lompong), sudah begitu terang lagi bersuluh watak-watak ini mewakili sesuatu yang sudah nyata bukan berpatenkan logika.

Aku sudah menonton pementasan Vakum beberapa tahun lalu oleh salah sebuah IPT terkemuka tempatan. Sememangnya aku teruja melihat pencahayaan, set dan bagaimana pengarah mempotretkan karakter terutamanya Orang Tua. Dan pada ketika dan saat ini, aku seboleh-bolehnya mengelakkan daripada memilih bingkai yang sama dengan mereka, dan aku rasa aku sudah dapat bingkai yang berbeza.

Cuma yang membimbangkan aku, aku tidak tahu sama ada apa yang aku impikan itu mampu digawang oleh jahitan teknikal pentas di mana aku akan pentaskan naskhah itu. Aku sudah melihat sendiri nasib yang diterima oleh Jebat (walaupun pada aku kehendak teknikalitinya adalah sangat mudah dan ringkas, cuma spot-spot par cant dan mesin asap), yang tidak mampu mengangkat technical extravaganza akibat kekurangan pentas. Jangan salah faham, bukan salah pentas, kerana pentas itu memang dibina bukan untuk pementasan teater.

Mudah bicara di sini, selain daripada kekaguman-kekaguman yang dah tak sabar-sabar yang mencurah-curah keluar dari kotak otak aku, aku rasa dan aku yakini, aku perlu menitik beratkan pada mutu lakonan (bukan titik pinang ku titik, ku titik di atas pipi), dan juga mutu pengarahan. Pembinaan karakter, kebolehan berpasukan, mainan emosi dan lain-lain lagi cabang dan ranting-ranting halus perlu aku hayati dan terjemahkan kepada buah-buah yang boleh aku hidangkan pada audien.

Ranting dan dedaun yang mati harus segera aku cabut, aku lupus, aku bakar, aku jadikan baja. Agar batang pokok yang aku tanam itu akan terus segar dan setia melahirkan buah-buah yang lazat. Awas! Jangan keliru kerana ini bukan artikel agrokultur. Ini artikel seni.

Dan di dalam kepala otak aku, dah tersenarai beberapa nama old timer yang mampu membawakan watak-watak anti-realis dengan baik. Dan aku akan cuba pentaskan naskhah ini seawal Mei, atau mungkin lewat dari itu. Aku harap ini tidak jadi angan-angan (kerana aku dah merisik Kipas Tangan, sebuah drama Noh yang diterjemahkan ke Bahasa Melayu. Nampaknya aku akan lupakan seketika kerana Vakum lebih menarik perhatian aku pada ketika ini), kerana bagi kalian yang mengenali aku, aku bukanlah seorang yang suka bercakap kosong. Apa yang aku kata, aku akan kota. Kecuali atas kehendakNya yakni perkara-perkara yang tidak mungkin aku elakkan, maka pementasan ini akan jadi kenyataan.

Kalian tunggu dan lihat buahnya!

11 comments:

Anonymous said...

antirealist is for elitist sucks!!belong to exclusive club!!this pp claim, they are the one who will come up with alternative interpretation for issues...like what??!!..anything under the sun??!!come on!!gimme a break!!
smorgasbord!!!
so fake ...its hurts!!!

gets real!!!

NotMe

artisticklytouch said...

who the hell is that NotMe? My dear, first and foremost every single living person have their right to choose whether to be whatever they wanted to be. And you have no rights to say this ppl suck that ppl fuck! Even you might be some sucker bastard for all we know. Come on, just because you have a different perception of looking at issues doesn't mean you can simply start calling ppl names. U are the one who is so fake what with NotMe and all!! get a hobby mister!!!

By the way chorpe, teruskan ajer Vakum nih, mmg best pun. Pedulikan motherfucker ittew. hmmm... u might want to c abg Hamid in Bangsawan bawak watak Datuk Pduka Pasak Bumi aka bomoh diraja... ada sedikit resemblance dgn orang tua... aku lebih berminat dgn orang muda...

alah, anything la boss...

Pegawai Khalwat said...

Well... this is not the question of elitist or 'miskinist' or whatsoever.

To produce a theatre production (I repeat, to produce, not just act or direct), U and we all must consider bunches of aspect.

Financial is the first thing in mind. Tell me, if i wanna do Ismail Kasan's Gelanggang Tok Wali for instance,what do u expect ppl's expectation? A house with a silat arena or at least part of the house like veranda of whatever. Without proper financial backup, this is not possible sir.

Doing the antirealist, we can replace sofa with boxes, doors with wood frames, or things that are available at the dumpsters. We can cut cost through that.

But for realist, except few stories like Tanah Bernanah aka Oli Impan, Mayat (to name a few), it is not possible to get all the material for set for free. Tell me me? U can build a good house (or maybe just a resemblance) by picking up woods in dumpsters.

Thats one reason, enough talking. Antirealist is just not for elitist. It is for everyone. The problem is most ppl don't like to think what is the true meaning of every play, every words, what we are trying to say. Most ppl prefer to swallow bulat-bulat what ever we feed them.

I'm not saying that 'miskinist' don't like to think and elitist is the thinker. Sometime the elitist just pretend to think, and the 'miskinist' do all the work.

Enough talking.... again.....

Anonymous said...

ghezz man....
don't take it personally ..man...
hey!!i tot u bloggers...know this rules...once u put ur neck on the public display(i means..this kind of blog..n all)...start baring ur soul ..u all bcm vulnerable to 'attack'..ur and ur opinion become an 'open target'...man..
that the rules of the game ..bro....if u cannot take it...then..forget this kind of ' public forum'!!
commonnn!!!
for p khalwat (psst..get glamourise bro,chus diff moniker will u!..like 'pencegah maksiat'for a change..hehe.. )
don't be hurt when u get diff ideas/opinion frm urs...u said are u an anti-realist...then let me remind u ..in a real world..u get this alot man...when u open ur heart/bare ur soul..u get pp throwing rubbish at you..but sometime u get gems..that is real life..a reality...not some 'utopia'..
there are pp like me..n there are pp like artist-who-like-to-touch...
heheh..!!in this fuvking world..
therefore ..take mine..lightly ok..
i maybe mock ur writing..but hey!!..one thing i learn (i confess man..tru the hard way..)never mock pp passion/passionate..mock all the 'stand'..but never the 'effort'..dont touch the 'effort'...
for that...
i tell u man...based on what u put it here..u get all what it takes...passion n effort..n i know hundred pp wif diff 'stands' like me can't put u down...

peace bro..


DefinetlyMe

Pegawai Khalwat said...

Peace to you too bro...

Well i got nothing against u too man. I'm just expressing my opinion, being myself.

I'm sorry if what i have said sounds like a thunder to u, hitting u hard.

Its true, being a blogger open ourselves to ppl scam. I've got no problem with that.

U r expressing ur opinion, so am i. Just want to give clearer view to the other readers.

What...? Being a blogger? I just can read other ppl opinion without defending mine? Humm...

I never take things personally. Or r u attacking me personally? Coz i just giving/defending my opinion accordingly to whatever ur opinion are.

And thanks for the advice. I do have the passion and effort. And to bring me down? Hundred ppl with different stand won't be enough. To bring my production down, maybe yes, but to bring me down? Only on God's will.

Don't stop here man, i appreciate ur comment. But don't get 'melatah' also if i retaliate (sorry, I can't found proper word)

Peace upon you my fren!

Anonymous said...

naaaahh...
not to me...!!
maybe to pp like 'artist-who-like-to-touch'..hehehhe (peace to u to bro..)
ghezz man..me commenting on him..not u..last para yes!!..not melatah man...wanna clear sum air..therefore u wont get dpresed n shut the door...hhehhe..nobody will get himself famous n commit suicide here..isn't it??!!
there u go chorpe...

lets prostitute thos arts together!!shall we!!


Me,Myself or someonelikeMe

ah_zan said...

fuck art, i'm art
- marilyn manson

Pegawai Khalwat said...

Ha ha ha.....

Still searching for proper word for 'melatah'. The Westeners don't melatah ka?

Last time they said they don't 'amuk'. Now Columbine Massacre proof that they also mengamuk (in different way of course).

Let's proof they also 'melatah'
Opocot rimau terbang, rimau terbang eh! Rimau makan ayam!

artisticklytouch said...

Malaysia for peace...

pls la bro i don't take it personal nor for the sake of my friend. Plus bro, I do know the rules of the game thus why am I here with blogging and stuff. On top of that I do also know how to appreciate other ppl as other ppl by not saying rubish about what they believe in. You can comment anywhere, anyhow, anything that you like but please have a bit of respect to the person. And pls have some dignity to ur writing. May the peace be with you.

Luuurreevvveee,
Art-who-touch-everywhere-andthatincludesthou!

Ha, Chorpe Man AJ kata dia nak berlakon hehehehe

Pegawai Khalwat said...

Man AJ nak berlakon?

Ha ha ha ha!

Boleh, boleh.... sediakan pulut kuning ayam panggang dan duit Tiga ringgit tiga suku sebagai pengeras.

husna said...

mcm mne nk fahamkan skrip vakum nie?