20 December 2005

Gon Yang Ergonomik - Sebuah Cerita Yang Tak Siap Lagi


(Pak Manap sedang bersiap sedia ingin memulakan perniagaannya)

PAK MANAP
Hari ribut, tunduklah padi,
Padi cupak, datuk temenggung.

ORANG KAMPUNG I
Pak Manap simpan kat saya dua bungkus ya. Balik nanti saya ambil.

PAK MANAP
Yelahtu… tak ada siapa nak menyimpan untuk kamu. Hari tu kamu suruh simpan 2 bungkus, sampai ke malam kamu tak ambil.

ORANG KAMPUNG I
Ala…. Itu saya lupalah Pak Manap. Takkan tu pun nak kira.

PAK MANAP
Mana tak kira. 2 bungkus RM 2.40. Dah rugi duit aku RM 2.40.

ORANG KAMPUNG I
Oklah… oklah…. Sekarang saya bayar RM 2.40, Pak Manap tolong simpan untuk saya.

PAK MANAP
Haaa…. Macam ni barulah bagus. Kalau ada seratus orang macam kau ni, kan ke maju Malaysia.

ORANG KAMPUNG I
Itu kalau ada seratus orang macam saya, kalau ada seratus orang macam Pak Manap ni, hummm…… entahlah.

PAK MANAP
Hai….. lain macam je nada tu. Nanti aku bungkus kau cendol tak ada air gula baru tau.

ORANG KAMPUNG I
He he he… Gurau jet u. Saya pergi dulu Pak Manap. Petang saya ambil.

PAK MANAP
Haah… pergilah… kalau dah bayar tu, esok ambil pun tak apa.

(Orang kampung I keluar Ajis Gila masuk)
AJIS GILA
Aku nampak… kau nampak. Kau nampak apa aku nampak. Aku tak nampak apa yang kau nampak. Tapi aku tahu kau tak nampak.

PAK MANAP
Apa benda kau nampak Ajis?

AJIS GILA
Aku nampak cendol! Aku nampak sedap!

PAK MANAP
Aku dah tahu taktik kau Ajis. Nah pegi makan kat hujung tu. Nanti orang datang tak berani nak singgah pulak. Kau tu tak mandi

AJIS GILA
Aku nampak cendol free! Aku nampak aku makan cendol…….

(Ajis Gila pergi ke satu sudut, masuk Ida dengan Anis)

IDA
Abah, Ida pegi bandar dengan Anis kejap ye.

PAK MANAP
Bandar? Jauhnya.. nak buat apa?

(Ida agak tergagap-gagap hendak menjawab soalan berkenaan, tetapi segera dipotong oleh Anis)

ANIS
Nak pergi perpustakaan Pak Manap.

PAK MANAP
Kat sini ka ada perpustakaan. Tu yang datang dengan lori tiap minggu tu bukankah perpustakaan punya.

ANIS
Memanglah Pak Manap. Tapi perpustakaan bergerak tu tak cukup buku. Buku yang kami nak tak ada. Cikgu sekarang bukan macam cikgu dulu. Suruh buat kerja rumah yang bukan-bukan.

PAK MANAP
Kamu ada duit ke Ida.

IDA
Sebab tu yang Ida datang jumpa abah ni.

PAK MANAP
Nah, ini kira sekali belanja Ida untuk seminggu. Jangan boros pulak. Balik awal tau.

IDA
Ya…. Ida pergi dulu.

(Ida dan Anis keluar, masuk John memandang dengan penuh minat. Kemudian dia pergi menghalau Ajis Gila)
JOHN
Hoi najis! Kau tak ada tempat lain ke nak makan?

PAK MANAP
Janganlah diganggu si Ajis tu Johari. Kamu dah tahu dia tu gila.

JOHN
Hello Pak Manap. John… bukan Johari.

PAK MANAP
Eleh….. hidung penyet, kulit macam orang asli mengaku John. Tak ada sangkut paut langsung. Kalau Jo tu boleh terimalah jugak.

JOHN
Pak Manap jangan nak hina saya. Dekat bandar tu kalau setakat nama macam Ajis ni, macam Manap, orang tengok macam sampah tepi tong sampah tahu tak.

PAK MANAP
Lain macam je aku dengar contoh yang kau bagi tu. Tak ada nama lain selain Manap yang boleh kau beri contoh.

JOHN
Ada.. Saad

(Lebai Saad masuk)

LEBAI SAAD
Hai… dengar macam ada orang sebut nama aku.

PAK MANAP
Ni ha Johari ni. Tak sedar diri, nak mengaku nama dia John.

LEBAI SAAD
Biarlah Manap. Lantak dialah nak letak nama dia John ke, James Bond ke, Osama Laden ke, tu kan hak dia.

JOHN
Ha tengok… Lebai memang best. Bukan macam Pak Manap. Kolot!

PAK MANAP
Memang best pun, sebab tulah dia kata nama macam kamu tu layak duduk dengan sampah je.

LEBAI SAAD
Apa kau kata?

PAK MANAP
Bukan aku kata, si John ni yang kata.

JOHN
Eh… bila saya kata. Pak Manap ni fitnah. Masuk neraka tu Pak Manap.

PAK MANAP
Aik… tak mahu mengaku pulak? Kau tu dulu yang masuk neraka. Pembohong!

AJIS GILA
Aku nampak pembohong!

PAK MANAP
Ha… kalau kamu tak percaya, kamu tanya si Ajis ni.

LEBAI SAAD
Bole pakai ke cakap si Ajis ni.

PAK MANAP
Kenapa pulak tak boleh. Ha.. Ajis, cuba kamu cerita betul tak apa yang si John ni cakap tadi.

AJIS GILA
Aku nampak…… aku nampak…..

PAK MANAP
Kau tengok…. Dia nampak….

AJIS GILA
Aku nampak…… kau tak nampak….. aku nampak cendol free…

PAK MANAP
Aku juga yang kena. Aku nampak… aku nampak…. Bagi penampar baru tau.

(Pak Manap menyerahkan semangkuk lagi cendol kepada Ajis. John dan Lebai Saad ketawa)

LEBAI SAAD
Dahlah… kering tekak aku ketawa. Cendol satu Manap.

PAK MANAP
Kamu tak mahu Johari?

JOHN
John…. John….. susah sangat ke nak sebut.

LEBAI SAAD
Tak susah. Selalu aku jumpa dekat pasar malam.

PAK MANAP
Pasar malam?

LEBAI SAAD
Roti john!

(Lebai Saad dan Pak Manap ketawa)

JOHN
Ahhh… hilang selera aku dengan orang-orang kampung ni. Baik aku pergi makan cendol kat hotel.

PAK MANAP
Makan kat hotel? Hotel California?
(Lebai Saad dan Pak Manap ketawa lebih kuat. John marah dan meninggalkan tempat itu. Masuk Zulaikha ketika mereka belum habis ketawa)

ZULAIKHA
Amboi, ketawa apa tu Lebai, sampai saya masuk pun tak sedar.

(Pak Manap segera membetulkan diri. Lebai Saad ketawa lebih kuat melihat kelakuan Pak Manap)

PAK MANAP
Sudahle tu Saad. Kamu ni…….

ZULAIKHA
Apa yang lucu sangat ni abang Manap?

PAK MANAP
Tak ada apa-apalah Zulaikha.

ZULAIKHA
Takkan tak sudi nak berkongsi dengan Zu.

PAK MANAP
Bukan tak sudi… tapi….

LEBAI SAAD
Alah… ini semua anak Mail tulah yang buat lawak.

ZULAIKHA
Mail? Mail yang mana satu?

LEBAI SAAD
Mail Chicago… yang rumah tepi parit terkambus tu.

ZULAIKHA
Cakaplah Mail Chicago. Ha.. kenapa pulak dengan dia?

LEBAI SAAD
Bukan dia, anak dia Johari. Ada ke patut nak tukar nama jadi John.

ZULAIKHA
La…. Itu saja pun nak gelak sampai sebatu dengar. Budak-budak zaman sekarang memang macam tu Lebai. Lebai pun dulu suruh orang panggil Tiger.

PAK MANAP
Tiger? Lebai Tiger? Lebai Harimau?

(Pak Manap ketawa)

LEBAI SAAD
Ishhh… itu zaman muda-muda.

ZULAIKHA
Abang Manap juga bagus. Dari dulu sampai sekarang masih lagi guna Manap. Betul tak bang?
(Pak Manap segera berhenti ketawa)

LEBAI SAAD
Memang abang Manap kau juga yang bagus.

AJIS GILA
Kau nampak!

ZULAIKHA
Dia nampak pulak.. eh aku nampak pulak… eh dia tak nampak aku nampak. Ishh…. Ajis ni!

PAK MANAP
Hishh budak ni. Buat orang terkejut! Bak sini mangkuk tu, pergi main jauh-jauh.

AJIS GILA
Aku nampak orang marah. Orang marah kau tak nampak!

PAK MANAP
Kambir ni kau nampak?

AJIS GILA
Nampak.. nampak…

(Ajis Gila lari keluar)

LEBAI SAAD
Kau ni Manap, tak baik buat dia macam tu.

PAK MANAP
Alah… aku acah je. Esok datang balik le tu nak makan cendol free.

ZULAIKHA
Nasib baik tak tersebut bukan-bukan.

LEBAI SAAD
Nasib baik.

ZULAIKHA
Nasib baik Abang Manap ada.

LEBAI SAAD
Nasib badan……

PAK MANAP
Ehemm….ehem….

ZULAIKHA
Sebungkus je ye bang.

PAK MANAP
Sebungkus je, cukup ke?

ZULAIKHA
Seorang je bang. Cukuplah… lainlah berdua….. macam dulu…..

LEBAI SAAD
Hai…. Nak kata kena pergi kursus, dah tak perlu pergi. Nak tunggu apa lagi gamaknya.

(Azizah masuk)

AZIZAH
Ada kamu nampak anak aku Manap?

PAK MANAP
Anis? Tadi ada dia datang dengan Ida. Katanya nak ke bandar.

AZIZAH
Ke bandar? Apa kejadahnya ke bandar.

PAK MANAP
Nak ke perpustakaan.

AZIZAH
Aku telefon tak dapat-dapat.

ZULAIKHA
Tutup barangkali Kak Zah. Dalam perpustakaan mana boleh bising.

(Azizah tidak begitu suka Zulaikha kerana tidak dapat menandingi kecantikannya)

AZIZAH
Tutup dalam perpustakaan taka pa. Jangan tutup dalam panggung wayang sudah.

PAK MANAP
Takkan mereka ke panggung wayang. Tadi katanya nak ke perpustakaan.

AZIZAH
Anis tu memang aku tahu dia ke perpustakaan. Tapi hari tu aku ada dengar Rafidah cakap nak tengok cerita wayang baru tu, Bisikan Mustika. Takut melencong pulak.

PAK MANAP
Ida ada minta duit dari aku tadi.

ZULAIKHA
Tak baik buruk sangka. Balik nanti tanyalah.

AZIZAH
Anak aku memang aku tahu tak pergi. Tapi tak tahulah kalau dia terpengaruh. Tak apalah. Dah aku tahu dia ke mana, senang sikit hati aku. Bungkus cendol satu. Hah dah siap! Aku ambil yang inilah.

(Azizah terus mengambil cendol Zulaikha dan membayarnya)

PAK MANAP
Ini Zulaikha yang pesan dulu.

ZULAIKHA
Ini cendol saya kak.

AZIZAH
Kau bungkus jelah yang lain. Bukan susah sangat.

PAK MANAP
Ini tak cukup 20 sen ni Zah.

AZIZAH
Esoklah aku bayar.

(Azizah berlalu pergi. Pak Manap berdiam diri tidak bercakap)

ZULAIKHA
Kenapa bang?

PAK MANAP
Ida……

ZULAIKHA
Janganlah dirisaukan Ida tu. Dah tingkatan lima dah budak tu. Tahulah dia jaga diri.

PAK MANAP
Hal jaga diri tu satu. Hal melencong ni…..

ZULAIKHA
Janganlah difikirkan sangat perkara tu bang Manap. Takkan abang tak tahu perangai Kak Zah tu. Anak dia saja yang betul, yang elok. Dahlah, tu bungkuslah cepat. Zu nak balik ni.

PAK MANAP
Takkan nak balik cepat Zu. Duduklah sembang-sembang dulu dengan abang.

LEBAI SAAD
Ehemm…. Ehemmm……. GATAL pulak tekak aku ni. Ehemm…..

PAK MANAP
Ini cendolnya.

ZULAIKHA
RM 1.20 ye bang.

PAK MANAP
Eh tak payahlah Zu.

ZULAIKHA
Apa pulak tak payah.

LEBAI SAAD
Aduh… telinga aku pulak GATAL. Ni mesti ada pijat kat katil aku ni.

ZULAIKHA
Zu balik dulu ye bang.
(Zulaikha balik. Pak Manap begitu asyik)

LEBAI SAAD
Kahwin jelah Manap. Apa yang kamu tunggu.

PAK MANAP
Kamu ni kacau daunlah Saad.

LEBAI SAAD
Kacau daun ke, pulut kacau ke, memang aku kena kacau. Kamu tu dah nak menjurus ke mukadimah zina tahu tak?

PAK MANAP
Ewah sedapnya kata kat aku. Kamu tu dulu masa dengan Tipah tu.

LEBAI SAAD
Itu zaman muda-muda. Sekarang aku tak buat lagi dah. Yang aku nasihat sekarang ni, kamu tu. Kamu tu bukannya muda lagi.

(Pada ketika itu, masuk Mas’oud dengan gaya, lagak dan pakaian tokoh korporat)

MAS’OUD
Pak Manap. Minum satu ye.

(Pak Manap dan Lebai Saad terpinga-pinga. Pak Manap menyediakan cendol dan menghantar kepada Mas’oud)

MAS’OUD
Umphhh…. Tak berubah langsung cendol Pak Manap.


TO BE CONTINUED………………………….

3 comments:

abdullahjones said...

:)

Pegawai Khalwat said...

satu senyuman membawa seribu makna.

:D

artisticklytouch said...

senyum seindah suria
yang membawa cahaya
senyumlah dari hati
duniamu berseri

senyum umpama titian
dalam kehidupan

kau tersenyum
ku tersenyum
kemesraan menguntum

senyum
kepada semua
senyumanmu
amatlah berharga

senyum
membahagiakan
dengan senyuman terjalinlah
ikatan

Dear abdullahjones,
browse through ur blog... hmmmm menarik. dan komen untuk GYE yang simpel tetapi penuh bermakna ... apa ye maknanya... care to clarify?

Lalu engkau tersenyum
kumenyesali diri
tak tahu apakah arti senyummu..
- Bob Tutopoli (Widuri)