22 December 2005

Lahar Yang Meledak.....

Bonda bercakap bahasa tua, anakanda bercakap bahasa muda, Bahasa tua kesabaran di dada, bahasa muda darah bergelora!

Aku memetik dialog itu dari salah satu filem P.Ramlee (lebih kurang macam tulah bunyinya), tapi sayangnya aku tak ingat filem apa. Itulah yang patut aku kaitkan dengan salah sebuah produksi yang akan dipentaskan tidak lama lagi.

Sebuah projek yang 80% daripada tenaga kerjanya merupakan orang muda dan selebihnya warga emas memang menuntut tahap kesabaran yang ultra. Tambahan lagi bila yang lanjut usia pun berlagak macam orang muda, dan yang muda pun berlagak tahu macam orang tua, maka berlakulah kekejangan emosi yang sukar dibendung, menunggu untuk memuntahkan lahar marah, dendam dan benci.


Tapi mujurlah ada tangan-tangan malaikat yang menjunjung batu jemala, menyempurnakan hak-hak artistik, teknikaliti dan pitih dengan berwaspada dan berhemah. Aku mengucapkan tahniah kepada Pengurus Pentas kerana tidak bertukar menjadi hijau, berotot kekar dan bercakap orang putih sepanjang mengemudi kru dan pelakon.

Tapi yang aku bimbangkan, entah berapa lama emosi manusia ini mampu bertahan. Semakin dekat dengan pementasan bererti semakin banyak khilaf yang terpampang, semakin menendang-nendang oksigen di dalam pembuluh darah dan semakin bernanah telinga dan semakin merah saga biji mata. Aku harap produksi ini tidak menjadi seperti Pompeii yang ditelan Vesuvius tanpa amaran. Dan aku yakin ia tidak akan menjadi seperti Pompeii, kerana sifat Gunung Merapi yang terpendam ada dalam diri kita.

Apa-apa pun, moga cabaran demi cabaran akan mematangkan akal dan fikiran. Kalau tak matang juga, jadilah seperti sawa matang yang kenyang tertelan musang, bukan katak pisang.

Kuang…. Kuang…. Kuang……

7 comments:

artisticklytouch said...

hehehehhehe den bolum toraso nak cakap omputih laie tapi malam tadi den udah kuarkan sikit2... sikit2 jo... ntah phm ntah tak

Ya allah perkuatkanlah iman dan kesabaranku

Pegawai Khalwat said...

Ada tiga orang kena maintain rileks dalam cerita ni.

Ngko, Hiblis Pendek, & Teraju Utama.

Kalo salah seorang meletup, jahanam....

alan said...

kalau tak silap dalam cerita "Ragam P. Ramle"

Pegawai Khalwat said...

Ahah... betul tu, cerita ragam P.Ramlee. Terer le kau.

Kalo ko dok kat Penang Alan, datanglah tengok Bangsawan Puteri Saadung.

Anonymous said...

[B]NZBsRus.com[/B]
Dismiss Slow Downloads With NZB Files You Can Quickly Search HD Movies, Games, MP3 Albums, Applications and Download Them at Alarming Speeds

[URL=http://www.nzbsrus.com][B]Newsgroup Search[/B][/URL]

Anonymous said...

I read this forum since 2 weeks and now i have decided to register to share with you my ideas. [url=http://inglourious-seo.com]:)[/url]

Anonymous said...

You could easily be making money online in the hush-hush world of [URL=http://www.www.blackhatmoneymaker.com]blackhat method[/URL], Don’t feel silly if you don't know what blackhat is. Blackhat marketing uses not-so-popular or not-so-known avenues to build an income online.