09 March 2007

Kuih Gedong Chak

Masih cantik dan segar walaupun dah sejuk sebab di simpan sampai malam. Sibuk beb!

Dah dilondehkan kainnya sarungnya. Menunggu masa untuk dibaham.


Close up kuih gedong chak.


Dah mula beralih arah. Aku kuis. Air liur dah menitis.



Sisa-sisa yang masih tinggal. Itu pun sebab tak boleh di makan.

Kuih gedong chak adalah antara kuih tradisional Melayu Utara yang dah semakin dilupakan. Tak percaya, kalian boleh tanya pada tok-tokwan yang masih hidup. Kalau tanya generasi sekarang ni, aku boleh jamin kerat kuku bahawa ada yang tidak pernah dengar langsung nama kuih ni, apatah lagi merasanya.

Itu aku tak masuk lagi kuih tepung torak, tepung pelita, tepung gomak, yada... yada...yada....

Kapish?

13 comments:

blackpurple said...

Sekali pandang macam otak-otak.... Macamana rasanya ek. Kalau otak-otak isinya campuran makann laut. Yang ini macaman ek..?

bunga rampai said...

Isy, isy, memang terliur! Bagilah tau dibuat daripada apa :)

Tepong gomak tau, tepung pelita tau, tepung torak tak tau :( Kapish tu apa?

Kerat kuku..hehehe...
Salam.

Pegawai Khalwat said...

BP & BR
Nyok kemantan, tepung pulut, gula merah dan bahan-bahan rahsia lain. Itu isinya, tak macam otak-otak.

Lebih kurang macam lepat liat, tapi isinya macam bengkang. Ntahlah... kena rasa baru tau.

Enak dimakan waktu panas-panas.

Pssss..... kapish tu 'faham?'.

.:HalogAmora:. said...

PK: tgk wa dah tau musti manis... mmg terliur dah ni. mcm bengkang ye.. waduh waduh...slurp!!

blackpurple said...

PK, 'kapish' ..? Nanti nak semak dalam kamus Jawa. :D

artisticklytouch said...

hang pun dah mula ambik gambaq makanan...la la la la la

Sayuti said...

teringat kuih tepung talam je. aum.

nUr@dDeEn said...

Oh aku memang pernah makan kuih tuh time budak2 sekolah dulu.memang sedap. Tp kat kampung aku depa pangge apa ntah, aku dah lupa lah. Tp, first time aku tgk ingatkan Otak - otak.

"Hey, apasal muka kau macam tepong gomak daaa?"

Pegawai Khalwat said...

Halogamora
Jauhari jua mengenal manikam.

Art
Makanan tu spesies terancam lah! La la la la....

Psss. aku suruh LKA buat Bisikan Mustafa. Hang memang sesuai watak tu.

Sayuti
Tepung talam je?

Nuraddeen
Dulu tu bila?

bunga rampai said...

'kapish' tu memang tak tahu benda apa :( Boleh bagi tau?

p/s ah duh duh, Bengawan Solo! terlentok sekejap mendengarnya :)
Terima kasih muatkan di sini. Kemayoran akan datang?

Pegawai Khalwat said...

BR
Kapish tu maksudnya faham?
Bukan bahasa orang kita, tapi bahasa pasar orang belah Amerika Utara.

Kemayoran pun ada, versi Indon ada, versi Melayu ada.

artisticklytouch said...

Jelak dengan segala yang berbisik

jinggo said...

eeeeeeeeemmmmmmmmmmm
sedap jugak..............