20 March 2006

Red Carnation - Ulasan Yang Terpulas

Malam sebelum semalam aku menonton pula pementasan kedua projek Infiniti. I don’t know why it was named projek Infiniti, mungkin disponsor oleh Dato’ Seri Effendi Nawawi dan Datin Seri Tiara Jaqcuelina kot. Huummmm…..

Red Carnation sebuah romantic-comedy, mengisahkan seorang gadis yang bertemu dengan seorang jejaka di majlis tari-menari. Mereka berjanji untuk bertemu semula di suatu tempat. Oleh kerana masing-masing tidak kenal muka kerana memakai topeng malam tu, maka si gadis diminta membawa bersamanya bunga Carnation merah. Tapi sampai di sana ada seorang lagi wanita dengan bunga yang sama, nama yang sama, turut menunggu lelaki yang sama! Hah! Interesting isn’t it?

Anyway, aku boleh katakan pementasan Red Carnation oleh Ong Fung Ling, Adelline and Tui Shin Kai, Sam has got the audien captivated, jika dilihat secara holistic. Pengarah telah dibantu oleh skrip yang bagus, yang memang mampu menarik hati penonton.

But even the greatest masterpiece has its flaw. Percubaan pengarah menjadikan pementasan ini suatu yang experimental memang menarik, tetapi banyak ketika caca marba dan lost in transition. Punch and impact pada audien memang ada, tak dapat dinafikan. But too bad, it was too slow at the beginning. Macam keretapi stim dalam filem koboi yang bermula dengan perlahan dahulu sebelum terpaksa dikejar dengan kuda.

Tempo rhythm is another important thing in any play. Tempo dan rhythmlah yang akan mengekalkan konsentrasi penonton dari mula hingga akhir. Andai kata penonton didn’t blink a bit all the way of the show, and they don’t menguap-menguap atau berkesot kegelisahan, maka pementasan itu berjaya mengekalkan tempo rhythmnya. Kalau berkesot sedikit untuk mencari keselesaan tu biasalah. Takkan gatal punggung nak tahan sampai habis show.

Bila tiba part tikam lidah Smith and another Smith (time tu aku teringat Mr. and Mrs. Smith dan juga Agent Smith), barulah tempo naik dan terkawal. Itulah aku katakan kekuatan ada pada skrip. Dibantu pula oleh lakonan yang baik.

Acting? Yes….. bagi lakonan yang bukan realism sangat, maka aku katakan bahawa Sam (Smith) dan Prisca (another Smith) adalah baik. Kerana in real life, tak mungkin akan ada orang yang bercakap sepatah-patah macam tu. Dan tak mungkin yang akan bergerak sebagaimana pergerakan mereka. Begitu juga Christopher (boy). Tapi… ada tapi punya, banyak kala their acting became inconsistence. Sekejap jadi realism, sekejap jadi anti-realism. They can do better, although it is already good.

Percubaan menggabungsusunkan elemen Kabuki, Rakugo dan mungkin Noh dalam pementasan ini nampak ketara. Tapi aku lebih nampak pertembungan East and West, kerana make-up dan pergerakan mereka dalam bentuk East, sedangkan costume mereka dalam bentuk West. The diversity nampak macam ada yang tak kena. Kalau semua diuniformkan ke dalam era Jepun, dalam bentuk experimental, aku rasa lebih kemas. Kerana aku agak terganggu, sometimes lagu Barat, sometimes lagu Jepun. Kalau betul-betul mahu bermain dengan diversity, maka diversified keseluruhannya. Tidak hanya terhad pada dua tamadun sahaja. Entahlah… itu aku. Orang lain mungkin suka.

Setnya ringkas, dengan kain pelbagai warna yang terjulur ke bawah, memang cantik setelah dipadankan dengan design cahaya yang recycle. Tak kisahlah, asalkan cantik dan menepati konsep experimental. Kod warna pada kain juga tidak tetap, kerana ia experimental, mungkin cuma meggambarkan mood.

Set juga nominal dengan hanamichi yang turut membantu. Cuma patutnya set itu lebih kemas. Jika ada lubang-lubang yang tak sepatutnya, patutlah dipalam. Oh… by the way, penari-penari masquerade itu seeloknya diperhalusi lagi. Biarlah cantik, kerana aku rasa tarian mereka tidak membawa apa-apa erti, cuma melambangkan satu majlis tari-menari. Maka biarlah puas orang menengoknya.

Secara total, ini pementasan yang cater the audien. Aku puas tengok. Tapi semestinya boleh diperbaiki lagi dari segi estetika, serapan nilai akademik yang dipelajari dan sebagainya. Keseimbangan perlu ada, bak kata Master Yoda.

If you want to experiment, experiment sungguh-sungguh. Let it out!

Lupa pulak, teater ni dalam bahasa Inggeris. Tu yang ulasan aku pun macam pasembur.

No comments: