28 July 2007

Ulasan Yang Terpulas - Waktu Sesudah Itu

King Kong, telah dikitar semula. Poseidon, telah dikitar semula. Don, telah dikitar semula. Begitu jugalah keadaan teater ini, Waktu Sesudah Itu yang juga telah dikitar semula dari pementasan pada tahun 2000 di Kedah. Kedudukan setnya sama, kedai sebelah kiri pentas, rumah sebelah kanan pentas. Tapi yang istimewanya pementasan ini, kerana dari krew kepada pelakon, semuanya terdiri daripada orang muda, bak agensi modeling lagaknya.

Naskhah ini memang menarik, mengisahkan Nek Indun, seorang gelendangan yang pada asalnya seorang pejuang kemerdekaan. Hidupnya merempat, mengharapkan simpati Karim dan keluarga. Dia selalu mendambakan kopi Fauzi, yang bekerja di kedai kopi Bidin. Bila dia dicari, kerana ingin diberikan anugerah Srikandi Negara, barulah anak dan menantunya datang mencari. Visual Nek Indun terlena di kedai kopi Bidin.


Apa yang boleh aku puji pada kumpulan ini, ialah selain daripada pelakonnya yang layak masuk agensi modeling, mereka semuanya boleh berlakon. Tiada lakonan yang kaku atau dialog yang teratur lain macam, biarpun mereka ini kebanyakkan orang baru. Anomali yang paling besar, adalah pada pengarahan, teknikal dan pengurusan pentas. Visual Dato' Hassan dan Datin Limah, anak Nek Indun sedang bercerita kepada Karim dan Yati.


Mengarahkan sebuah karya yang banyak latar serta banyak kali tukar babak, memang sangat mencabar. Jika pengarah berkenaan bijak merancang, maka percaturannya akan menjadi dan persembahan itu akan jadi sempurna. Tapi jika sebaliknya, maka jahanamlah. Berlakon di dalam gelap adalah salah satu pantang larang di dalam pementasan teater. Keadaan sebaliknya jika pelakon sekadar membuat voice over di luar pentas, atau setidak-tidaknya voice over di dalam gelap. Tetapi jika ada aksi, reaksi dan dialog di dalam kawasan tanpa cahaya, maka ada yang tidak kena. Visual Fauzi cuba mengorat Suratman, orang yang mencari Nek Indun untuk dianugerahkan anugerah Srikandi Negara.


Begitu jugalah dengan pertukaran babak. Bila melibatkan set dan prop, sudah tentulah akan melibatkan tenaga kru. Tanpa raptai, keadaan boleh menjadi kelam kabut. Kontinuiti juga boleh lari jika pelakon tidak sedar apa yang mereka lakukan itu, boleh menyebabkan kru hilang punca, hingga tidak dapat membetulkan apa yang tidak kena. Perkara-perkara kecil seperti inilah yang boleh mencacatkan pementasan kerana menganggu konsentrasi audien. Audien akan mula ketawa dan tertanya-tanya. Visual Yang Berhormat, rakan seperjuangan Nek Indun sewaktu sebelum merdeka sedang memujuknya, yang sedang ditenangkan oleh Karim.


Tapi, walau apapun pendapat aku yang naif dan daif seni ini, aku tetap berasa mereka ini mempunyai potensi yang tidak terhingga, jika mereka sanggup duduk di dalam arena teater dan merasa sepak terajangnya. Pelapis seperti inilah yang sangat diperlukan. Aku harap kalian jangan berhenti setakat ini sahaja.

Selepas ini........ Sayang Sri Tanjung. Yang terakhir......................

11 comments:

tegezoot said...

Bila Mamu nak pi naik Haji?

butaseni said...

Sebeb musabab yang ramai orang tunggu sampai habis mungkin kerana pelakon pompuannya cun cun belaka.hahahahahahahahahaha

crunchyahcock said...

jadual agak sendat... namun berjumpa pada malam final yakni pada 31julai......ber 'tema' pakaian kita

kamarul said...

pelakon tahap model dan pada masa yg sama boleh berlakon? wau! jarang tu!

Sultan Lanun said...

" Beta sukannya...beta mahukan kesemuanya..finger lickin gud"

Pegawai Khalwat said...

Tegezoot
Ntah, aku bukan pak menakan dia.

Butaseni
Yaka.... aku pun tak sangka pelakon dia cun, sampai lah nak dekat habis. Muka tak nampak.

Ahcock
Ohh... hang kira mai nak ambik anugerah saja la.

Kamarul
Ada.... Nasha Aziz, Betty Benafe, Dynaz.... aaaa..... Maria Farida.... aaa...

crunchyahcock said...

hehehe....anugerah sri angkasa

artisticklytouch said...

recycle! bagusnya bergantung pada niat

kerisLekuk7 said...

mamu haji...belajar tak habis..ambil mayat kat belakang rumah....hehehehehehehe....
macam cerita pak pandir..

meenzuleyka said...

dulu i pun suka gak teater...ingat lagi sejarah Raja Pengemis dalam pertandingan teater di Matic...tapi itu dulu....

fairul rafiq said...

mayat scooby-do cam teater 'mati' tahun 1999 kat pekan negeri kedah ker?